Kucing oh kucing!

Tuesday, July 18, 2023 Ana 0 Comments

KUCING OH KUCING!

 Assalamualaikum & salam sejahtera....

Anda pencinta kucing? Anda ada pelihara kucing di rumah? 🐾🐱

Tak dinafikan kucing atau si bulus ini memang ramai peminat nya. Tengok saja rupa comel dan keletah manjanya mesti ramai yang geram kan.  Jadi tak hairanlah jika kucing adalah antara top five haiwan peliharaan di seluruh dunia.

Kucing membuang merata-rata


Tapi kan, walaupun ramai yang minat dengan si bulus ni, saya bukanlah salah seorang di antaranya. Sekadar suka tengok video-video comel aksi si kucing boleh lah. Nak pegang atau usap memang tak berani. Kalau tengah drive tiba-tiba lalu kat jalan yang ada kucing tengah 'duduk berehat' betul-betul di tengah jalan, memang masalah problem bagi saya. Nak angkat letak tepi tak berani. Nak halau ke tepi jalan sekadar 'shoo shoo' je lah yang saya mampu, itu pun kucing tu buat 'dek' je buat tak tau. 

Masalah saya yang paling besar sekali dengan kucing ialah kucing jiran saya sukaaaaaa sangat membuang di laman rumah saya. Dah satu kerja pula nak kena periksa ada tak bahan buangan kucing di laman setiap pagi.  Bukan setakat membuang atas tanah. Dalam pasu bunga, atas lantai malah atas pokok serai pun jadi tempat kucing membuang. Ya, atas pokok serai. Memang sakit hati betul bila satu pagi tu saya nampak pokok serai saya 'terkepak/terkangkang' dan antara daun-daun serai tu ada najis kucing yang cair! 😡😡😡

Baca juga:

Macam-macam cara dah saya cuba usahakan untuk elak kucing membuang di laman rumah. Saya pacak kan daun nanas yang tajam tu dalam pasu. Esok pagi nya tengok-tengok ada najis kucing di sebelah daun nanas. Saya cucukkan atas tanah serpihan pasu yang pecah. Esok pagi nya tengok-tengok ada najis kucing di atas serpihan pasu tu. Pasal petua air sirap tu memang tak jalan dah. Kucing tak kisah pun ada botol isi air sirap. Di sebelah botol tu lah tempat dia membuang.

Tak boleh jadi ni. 

Disebabkan tak sanggup dah setiap hari nak kena buang najis kucing, akhirnya saya pun mengadu pada tuan punya kucing. Sebenarnya sebelum ini saya tak mengadu sebab tak pasti kucing yang mana satu. Setelah satu hari saya nampak dengan mata kepala sendiri kucing tu tengah membuang maka saya pun mengadu lah pada pemilik nya.

"Minta maaf ya sebab menyusahkan. Awak ada penyapu lidi tak? Cuba cucuk penyapu lidi tu kat tanah, nanti tak dapat lah kucing tu membuang kat situ"

Begitulah respon si pemilik kucing bila saya adu kan pasal kucing nya. Ok. Saya pun cuba lah macam yang dicadangkan. Tak jalan juga. Tempat yang dicucuk lidi memang lah tak ada najis, tapi tempat lain pula yang jadi sasaran. Di rumah saya ada lebih kurang 50 pasu bunga, tak kan nak kena cucuk lidi dalam semua pasu tu 🤔.Pasu di rumah saya semuanya saya biarkan serabut di dalamnya dengan daun-daun dengan harapan kucing tak akan membuang dalam pasu yang penuh dengan 'sampah sarap' daun Tu.

"Minta maaf banyak-banyak lah sebab menyusahkan. Nampaknya saya kena kurung lah kucing tu. Sorry sekali lagi ya"

Aman hidup saya selama 3 hari. Hari ke-4 petang tu saya nampak kucing tu merayau di luar rumah. Aik,  dah tak kena kurung ke? Mula lah saya saspen macam mana ni? Pagi esok akan bermula balik ke tugas saya membersihkan najis kucing?

Ya betul. Pagi esok nya dah ada balik hasil buangan kucing tu di dalam pasu.😡

"Aduhai, dia membuang lagi ke? Masa saya kurung kat rumah elok je dia membuang dalam pasir"

🤔 Saya keliru kejap. Apa kaitan membuang dalam pasir dengan membuang merata di rumah orang? Macam dua benda yang berbeza kan? Ke maksudnya saya kena sediakan pula pasir di rumah saya untuk kucing jiran tu membuang? Takkan lah kot!

Akhirnya jiran saya si pemilik kucing belikan kami spray untuk halau kucing. Cat repellent. Busuk baunya. Saya pun sebenarnya pernah beli cat repellent ni dulu. Jadi satu kerja pula lah nak kena spray hari-hari. Kalau terlupa spray 2,3 hari memang besar kemungkinan ada lah hasil buangan kucing tu nanti. Spray tu pun nak kena beli boleh tahan harganya sebotol lebih daripada RM20.

Saya ada terbaca satu sharing mengenai kucing yang membuang merata-rata si pemilik nya boleh dikenakan denda sebanyak RM1000. Ini kerana tindakan kucing itu dikira sebagai kacau ganggu dan pihak berkuasa tempatan boleh ambil tindakan sekiranya mendapat aduan. Boleh rujuk kepada Akta 171 Akta Kerajaan Tempatan 1976, Seksyen 81.



🤔Hmmm...perlu ke saya buat aduan? Susah kan. Dalam dilema. Nanti disebabkan kucing seekor, dengan jiran tak bertegur sapa. Jadi, bertahan dan bertabah saja lah buang najis kucing yang ada...😭



0 comments: