Tips mudah untuk rumah nampak kemas selalu!

Tuesday, July 18, 2023 Ana 0 Comments

TIPS MUDAH UNTUK RUMAH NAMPAK KEMAS SELALU!


Assalamualaikum & salam sejahtera...

Kemas lah rumah anda supaya rumah anda sentiasa 'guest ready' iaitu sentiasa sedia untuk terima tetamu.

Pernah tak anda rasa sangat terinspirasi atau termotivasi sampai terus bangun dari mimpi yang lena dari duduk dan buat sesuatu? Saya pernah tonton satu segmen idea deko dalam rancangan 'Nona' di TV3 yang mana deko rumah tu sangat-sangat simple tapi cantik dan kemas. Sangat kemas sampai tak berkelip mata saya menengoknya dan habis saja segmen tu terus saya bangun dan mula mengemas rumah!

Tips rumah kemas


Antara tips utama tuan rumah yang kemas dan menarik itu ialah pastikan semua barang tersimpan kemas. Jangan ada satu barang pun yang terbiar kat mana-mana ruang. Walau sebiji gelas atas meja sekali pun. Dengar macam tips yang mudah saja kan? Tapi kalau anda cuba praktikkan tips mudah ini memang hasilnya buatkan rumah anda nampak kemas. 

Tips kedua ialah pastikan barang hiasan yang dibeli bukan semata-mata untuk hiasan. Setiap barang mesti ada fungsinya. Yang ni saya tak tau nak cerita macam mana 😅 tapi rumah pemilik tu memang tak banyak barang hiasan. Mungkin contohnya kotak cantik macam barang hiasan tapi pada masa yang sama boleh simpan barang.

Antara yang menarik di rumah tuan rumah itu ialah bahagian dapurnya. Di dapurnya yang kelihatan hanya kerusi dan meja makan serta kabinet dengan pinggan mangkuk. Nampak kemas dan tersusun. Kat dapurnya ada satu pintu gelongsor/sliding macam almari yang besar. Saya ingat itu bahagian stor atau tempat letak alat-alat dapur macam periuk dan kuali. Bila tuan rumah itu buka saja pintu besar tersebut rupa-rupanya itu bahagian dapur untuk memasak. Memang idea yang bijak sangat sebab dengan tertutupnya pintu sliding itu membuatkan ruang dapur nampak sangat kemas. 

Tips seterusnya ialah clean as you go. Maksudnya jangan biarkan kerja-kerja rumah bertangguh. Contohnya, bila nak masuk rumah buka kasut terus simpan dalam tempat letak kasut. Lepas habis makan terus basuh pinggan jangan tunggu penuh pinggan mangkuk dalam sink baru basuh. Lepas habis masak, terus kemas dapur. Lepas lipat kain terus simpan dalam almari. Lepas habis tonton TV, simpan remote TV, kemas cushion kalau bersepah dan apa-apa bekas makanan yang anda makan masa tonton TV. Secara ringkasnya, kemas terus apa yang patut dikemas, jangan bertangguh. Maka rumah akan sentiasa kemas dan kita akan sentiasa ready kalau ada tetamu nak datang.


Akhir sekali, gunakan idea 'satu masuk, satu keluar'. Maksudnya kalau kita ada beli perabot baru untuk ruang tamu contohnya, maka cuba cari kalau ada perabot lama yang boleh kita sedeqah/simpan/buang. Ini dapat elakkan ruang tamu jadi penuh dengan barang Dan sempit. Ruang jadi lapang hati pun senang!

Mudah saja kan tips untuk rumah sentiasa kemas dan tersusun. Apa-apa pun yang penting ialah kena rajin dan konsisten jadikan tips-tips mudah ini satu habit barulah rasa tenang, lapang dan seronok je nak duduk di rumah selalu 😊

0 comments: