Gangguan bekalan air, sampai bila harus begini?

Saturday, September 05, 2020 Ana 0 Comments



Gangguan bekalan air, sampai bila harus begini?


Assalamualaikum &  salam sejahtera....

Hidup tak keruan bila terputus bekalan air.

Gangguan bekalan air kali ini memang sangat menguji kesabaran. Secara mengejut dan terputusnya bekalan secara terus, bukan air berkurang sedikit demi sedikit. Ya, memang air tangki masih ada. Tapi itu lah, air sudah makin mengecil keluar dari paip dan bila-bila masa saja boleh habis. Air bekalan direct memang tak ada. Air di sinki dapur, air shower, air untuk flush tak ada. Kering kontang sungguh. Setitik pun air tak menitis bila buka pili air.


Gangguan bekalan air

4 Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 1,2 dan 3 dan Loji Rantau Panjang dihentitugas disebabkan pencemaran bau yang dikesan di Sungai Selangor pada 3 September. Bekalan air di tujuh wilayah di Kuala Lumpur dan Selangor melibatkan wilayah Kuala Lumpur, Petaling, Klang, Shah Alam, Kuala Selangor, Hulu Selangor, Gombak dan Kuala Langat terjejas dengan pencemaran tersebut.

Maka bermulalah penderitaan rakyat jelata di 1,292 kawasan, menanggung  kepayahan laksanakan keperluan harian tanpa bekalan air, keperluan asas yang paling penting.

Kalau terputus bekalan elektrik, jika panas masih boleh lagi berkipas dengan tangan. Kalau terputus bekalan air, macam mana?

Apabila tak ada air, semua benda buat tak kena. Nak makan pun tak berapa nak makan. Takut nanti perut dah berisi nak kena 'membuang' pula. Nak kena guna banyak air. Nak minum banyak pun tak berani. Nanti nak buang air kecil pun guna air juga. Nak mandi, lagi lah fikir 5, 10 kali. Nak memasak memang lagi lah tak ada harapan.

Yang geram tu ialah bila nak basuh tangan pun berkira-kira nak guna air. Kita kan kena kerap basuh tangan semenjak Covid-19 ni? Setiap kali balik ke rumah lepas beli barang di pasaraya kan kita kena mandi? Basuh pakaian dengan sabun? Macam mana nak buat semua tu tanpa air?

Aduhai. Semua benda buat tak kena. Makan tak kenyang, tidur tak lena dan mandi sudah semestinya tak basah.

Rimas.

Aplikasi Air Selangor di handphone memang banyak kali di refresh. Refresh banyak kali sebab macam tak boleh nak terima kenyataan yang tak ada update terkini dengan berita gembira. Berita gembira yang katakan loji dah beroperasi semula.

Tak boleh jadi ni. Nampaknya kena lah pergi ambil air di Pusat Khidmat Setempat yang terdekat. Baru saja bercadang nak keluarkan tong air dari stor, dapat satu video di whatsapp. Orang ramai beratur panjang dengan tong air masing-masing. Tengok lokasinya? Ok, boleh simpan balik tong air dalam stor 🙁. Tak mampu saya nak beratur panjang tunggu giliran isi air dalam tong. Bimbang juga jika dalam pada beratur tunggu giliran, penjarakan sosial entah ke mana, pelitup muka entah ke mana.

Gangguan bekalan air
Credit : bharian.com.my


Terputus bekalan air sangat menyusahkan urusan harian. Bayangkan keluarga dengan anak yang ramai. Bayangkan warga emas yang tinggal berseorangan. Bayangkan mereka yang kurang sihat dan tinggal di rumah pangsa tanpa kemudahan lif. Bagaimana agaknya keadaan mereka tanpa bekalan air? Saya sendiri tinggal bertiga di rumah dengan emak yang tak boleh berjalan dan abang yang masih ada kesan akibat stroke. Makanya saya seorang yang uruskan hal mencukupkan keperluan air di rumah. Pening.

Jiran sebelah kanan dah pulang ke kampung di Teluk Intan. Jiran depan rumah dah 'lari' ke Bangi, rumah saudara mara. Semua tak sanggup nak duduk di rumah yang kering kontang tanpa air.

Baca juga:

Mana lebih stress, tiada air atau tiada elektrik?
Syabas untuk Syabas!
4 juta pengguna 'bertuah' bakal alami gangguan bekalan air...

Kilang selenggara jentera berat yang jadi punca pencemaran air hingga loji air terpaksa ditutup memang patut dikenakan hukuman yang berat. Kilang bukan hanya perlu disita, tapi ditutup terus dan disenaraihitam terus daripada beroperasi. Ini adalah kali kedua kilang tersebut membuat kesalahan yang sama setelah didenda RM60,000 untuk kesalahan yang pertama. Adakah kita akan membiarkan berlakunya kesalahan untuk kali ke-3,ke-4, ke-10 dan seterusnya baru tindakan lebih tegas akan diambil?  Dan sementara itu rakyat marhaen untuk kesekian kalinya terus menanggung derita mengadap masalah terputus bekalan air yang tak berkesudahan? Macam mana pula dengan kos tambahan yang terpaksa ditanggung bila perlu membeli makanan sebab tiada air untuk memasak dan perlu beli air mineral sebab tiaa air untuk minum dan sebagainya? Macam mana pula dengan kerugian yang ditanggung para peniaga yang tutup kedai gara-gara tiada air?

Menaikkan denda hukuman kepada RM1 juta masih dirasakan tak setimpal dengan kesusahan yang perlu ditanggung oleh 1.2 juta akaun rakyat di Selangor. Denda itu masih dianggap ringan dan  tak mustahil akan berlaku lagi 'tragedi putus bekalan air' akibat pencemaran oleh pihak tak bertanggungjawab.

Dan yang terus sengsara ialah kami, rakyat jelata.

😞😞😞😞😞😞😞


 

0 comments: