Udang gemuk dalam kotak...

Tuesday, September 15, 2020 Ana 0 Comments


Udang gemuk dalam kotak...


Assalamualaikum & salam sejahtera....

Siapa suka makan udang?

Ada orang kata tak elok makan udang selalu, nanti kolesterol tinggi. Tak elok makan makanan laut selalu, nanti gout. Sebenarnya, makan apa-apa pun kalau berlebihan memang tak elok dan bawa mudarat pada kesihatan kan.

Baru-baru ini adik saya belikan udang. Memang setiap minggu jadi rutin adik tolong belikan keperluan harian di rumah. Puas juga saya cari udang dalam bahagian sejuk beku tak jumpa pula. Rupa-rupanya udang 'special' yang dibeli adik saya, patut lah tak jumpa.

Udang dalam kotak. Macam dapat hadiah.

Udang XL

Udang XL


Mungkin dah ramai yang tahu pasal Encik Udang KL. Saya yang baru tahu. Encik Udang KL membekalkan udang segar dari kolam, menggunakan blast freezer -40°C dan disimpan dalam cold room pada suhu -20°C. Saiz udangnya pun boleh tahan besar-besar dan gemuk-gemuk juga. Memang sedap bila tambah dalam kue tiau goreng. Makan nasi pun bertambah bila berlaukkan udang masak lemak cili api dengan kacang panjang. Siap dihisap kulit udang yang manis bila dimasak lauk sambal udang. Baru-baru ini nak masak sambal tumis udang pun berkira-kira juga sebab saiz udang yang besar. Selalunya kan masak sambal tumis udang tak ada lah dengan udang segemuk itu. Akhirnya saya potong dua udang tersebut baru lah dibuat sambal tumis udang.

Kue tiau goreng udang.

Gulai udang masa lemak cili api dengan kacang panjang.

Udang masak sambal cili.

Sambal tumis udang.

Maaf lah, semua masakan yang saya masak di atas dengan udang segar daripada Encik Udang KL tak sempat nak saya ambil gambarnya 😅

Yang ada dan sempat saya snap gambar ialah gambar udang yang baru bawa keluar dari freezer dan dah dibersihkan. Tak pernah pula sebelum ni excited saya ambil gambar udang 😅 sebelum dimasak.

Udang XL

Udang XL


Kalau anda ada plan nak masak udang, boleh lah cuba pesan daripada Encik Udang KL. Boleh lawati Facebook Encik Udang Kuala Lumpur atau Instagram encik_udangkl. Encik Udang KL membekalkan udang saiz XL seberat 700g dengan harga RM38 sekotak dan udang yang telah dikopek kulitnya (Peel Tail On) dengan harga RM30 untuk 600g sekotak. InsyaAllah, anda akan puas hati dengan 'udang dalam kotak' yang akan anda terima nanti ☺.



Udang XL


Mungkin ada perancangan di masa akan datang ada pula Encik Sotong KL 😅, Encik Ketam KL dan sebagainya? 🤔





0 comments: