Tinggal 8 hari saja lagi, jom banci!

Tuesday, September 22, 2020 Ana 0 Comments



Tinggal 8 hari saja lagi, jom banci!


Assalamualaikum & salam sejahtera...


🎵🎵
Banci, aspirasi negara
Penggerak sosioekonomi
Banci, tanggungjawab bersama
Data anda masa depan kita 🎵🎵


Anda dah isi soal selidik banci atas talian, e-Census?

Banci 2020 kali ini diadakan melalui 2 kaedah, iaitu secara atas talian dan secara bersemuka.  Banci atas talian diadakan bermula 7/7/2020 hingga 30/9/2020 manakala banci secara bersemuka diadakan bermula daripada 7/10/2020 hingga 24/10/2020.

Di musim PKP ni saya percaya tak ramai antara kita yang 'sudi' nak terima tetamu. Apa tah lagi tetamu yang datang untuk buat soal selidik. Jadi kalau anda tak mahu disoal selidik di rumah, rebutlah peluang untuk isi borang e-Census sebelum tarikh tamatnya 30/9/2020.

Saya mula ada 'kesedaran' nak buat e-Census pada 17/9/2020 yang lalu. Sedikit lewat tapi belum terlambat kan 😅. Disebabkan saya tak dapat poskad yang ada code untuk isi e-Census, maka saya perlu isi maklumat pra-pendaftaran e-Census di link ini. Selesai isi maklumat yang diperlukan maka saya pun dapatlah emel 'Pengesahan emel pra-pendaftaran e-Census'. Ada satu link dalam emel tersebut yang perlu saya klik dan seterusnya dapatlah skrin seperti di bawah. Menurut apa yang diberitahu, saya akan dapat satu lagi emel dalam masa terdekat yang ada invitation code dan dengan code tersebut baru lah saya boleh isi e-Census.



Ok, saya pun tunggulah emel dengan invitation code tersebut.

Emel yang ditunggu tak kunjung tiba 🤔

Lalu saya pun call hotline Banci 1800 88 7720 keesokan harinya.

'Hello, saya nak tanya macam mana kalau saya tak dapat lagi emel dengan invitation code?"

"Bila ya Cik daftar dan sah kan emel?"

"Semalam 17/9, saya sahkan malam tadi"

"Oh, Cik kena tunggu 3 hari baru boleh dapat emel dengan code tu"

"3 hari? Kat mana ada bagitau kena tunggu 3 hari?"

"Kan bila Cik dah sah kan emel, ada satu pop up tulis 'Kami akan emelkan invitation code (id e-Census) dalam masa 3 hari...."

Dalam hati saya tertanya-tanya juga, eh ada pop up ke? Atau phone saya yang block? Yang saya nampak tulis di situ ialah 'dalam masa terdekat' bukan dalam masa 3 hari.

"Jadi sekarang ni Cik kena tunggu je. Kalau saya nak check sekarang pun tak boleh memang kena tunggu 3 hari. Kalau esok Sabtu Cik masih belum dapat emel tu Cik boleh call kami semula"

"Oh, ok. Saya bercakap dengan siapa ni?"

"Saya *****"

"Ok, terima kasih"


Hari Sabtu, 19/9. Saya masih belum dapat emel dengan invitation code tu. Maka saya pun call semula talian hotline Banci.


"Hello, saya nak tanya macam mana kalau saya tak dapat lagi emel dengan invitation code?"

"Tak dapat lagi ya. Cik pernah call tak sebelum ni?"

"Pernah"

"Ada nombor report tak Cik?"

"Nombor report? Tak ada"

"Sebelum ni Cik cakap dengan siapa? Ada tak dia minta maklumat untuk buat report?"

"Tak ada"

Lepas itu baru lah diminta semua info seperti nama, call dari mana dan alamat emel untu dibuat report.

"Ini no report Cik. Kalau ikutkan kena tunggu 3 hari untuk dapat emel dengan code tu"

"Saya kena tunggu lagi?"

"Ya Cik, kalau tak dapat juga 21/9 nanti, Cik boleh call kami semula"

Saya pun menurut arahan dan 21/9 pun tiba namun emel code itu tak juga kunjung tiba.

Maka, saya pun call semula talian banci dan didendangkan lagi dengan lagu banci 😅 sementara tunggu panggilan dijawab.

🎵🎵
Banci, aspirasi negara
Penggerak sosioekonomi
Banci, tanggungjawab bersama
Data anda masa depan kita 🎵🎵


Akhirnya kedengaran suara di hujung terowong sana.

"Hello, saya nak tanya saya masih belum dapat emel dengan invitation code tu. Nombor report saya xxxxxx"

"Sebentar ya Cik, saya semak dulu. Kalau saya check sini report Cik ni masih pending"

"Ada masalah ke nak dapatkan code tu?"

"Bukan masalah Cik. Code tu bukannya kita generate, kita kena cari untuk setiap individu"(lebih kurang beginilah yang saya dengar penjelasan beliau)

"Oh ye ke"

"Ya Cik. Ada pemanggil yang request sejak 1 September pun belum dapat lagi code mereka"

"Eh, kalau macam tu macam mana kalau ada orang baru nak request code pada 30 September nanti?"

"24hb tarikh last untuk request code ni Cik. Yang 30hb tu last untuk isi e-Census"

"Oh, ada dimaklumkan ke kat mana-mana yang 24hb tu last date untuk request code?"

"Ada Cik. Kalau tak silap saya ada dimaklumkan di website banci"

"Ok"

"Ok Cik, saya dah maklumkan pada pihak teknikal kami. Kemungkinan Cik akan dapat code tu malam ini atau esok"

"Ok. Kalau tak dapat juga saya akan call balik"

"Ok, Cik"

"Saya cakap dengan siapa ni?"

"Saya ****"

"Ok, terima kasih"


Malam itu saya dapat panggilan daripada pihak banci. Saya rasa daripada pegawai yang sama menjawab panggilan saya petang tadi.

"Cik, kami dah dapatkan code banci untuk Cik. Cik boleh catat code ni...."

Akhirnya.

'Gigih' tak saya berusaha nak  dapatkan code banci supaya dapat elak banci secara bersemuka? 😅😅😅

Gigih 👍 juga pegawai daripada hotline banci tu call saya malam-malam untuk bagitahu code banci. Terima kasih!






Kalau anda pun ada masalah untuk dapat invitation code bagi isi e-Census, segeralah call hotline banci sampai lah anda akhirnya dapat code tersebut. Mungkin disebabkan tarikh tamat isi e-Census dah semakin hampir, maka semakin ramai yang call hotline dan talian semakin sibuk. Maka 'sedikit' kesabaran amat diperlukan di sini 😅

Tinggal 8 hari saja lagi untuk mengisi e-Census.

Tunaikan tanggungjawab anda. Data anda masa depan kita. #BanciMalaysia.


🎵🎵
Banci, aspirasi negara
Penggerak sosioekonomi
Banci, tanggungjawab bersama
Data anda masa depan kita 🎵🎵


0 comments: