Demi negara...yang tercinta....

Monday, August 31, 2020 Ana 0 Comments


Demi negara...yang tercinta....


Assalamualaikum & salam sejahtera....


Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Selamat menyambut Hari Kemerdekaan yang ke-63 buat semua rakyat Malaysia.

Malaysia tanahair tercinta 😘😘😘

#MalaysiaPrihatin


Kemerdekaan yang kita nikmati hari ini hasil usaha pejuang kemerdekaan yang bertarung jiwa dan raga berdepan dengan musuh @ penjajah.

Kemerdekaan yang saya pasti kita semua idam-idamkan hari ini ialah merdeka daripada 'penjajahan' virus Covid-19, musuh yang tersembunyi. Seluruh rakyat Malaysia berganding bahu melawan musuh ini, menggambarkan keprihatinan setiap individu untuk saling membantu.

Berbeza sambutan kemerdekaan rakyat Malaysia kali ini tanpa sambutan besar-besaran seperti kebiasaannya. Apa pun cara sambutannya, pastinya kita sebagai anak Malaysia ada kenangan yang tersendiri dalam meraikannya. Merdeka dah 63 tahun, apa agaknya sumbangan kita buat Malaysia tercinta?


Demi negara...yang tercinta....

Berpuluh-puluh tahun yang lalu 😅, saya pernah menyertai persembahan padang untuk sambutan hari kemerdekaan di Dataran Merdeka. Saya pernah ceritakan di entry ini Malaysia, Sehati Sejiwa.... Tahun itu temanya 'Jatidiri Penggerak Wawasan'. Baju serba kuning (saya masih simpan hingga ke hari ini ☺) dan ketika formasi bendera Malaysia di padang, saya berdiri di bucu bulan sabit. Berlari ke sana ke sini. Tak henti-henti mulut mengira 'one, two, three, four bagi pastikan gerakan kami semua sama dan teratur. Memang ketika itu rasa bangga dan puas hati dapat menyumbang walaupun sekecil itu untuk hari kemerdekaan negara.




Demi negara...yang tercinta....

Masih ingat lagi rasa teruja kali pertama layak untuk membuang undi. Masa itu tahun....tahun berapa saya pun dah tak ingat 😅.  Terakhir mengundi pada tahun 2018, itu adalah kali yang ke-3 atau ke-4 saya mengundi. Teruja, nervous, berdebar-debar dan macam-macam perasaan ada masa itu. Sampai kadang-kadang tu rasa macam tak payah lah nak susah-susah diri pergi mengundi. Ramai je kan orang lain yang layak tapi tak pergi pun mengundi. Tapi, mana boleh macam tu. Bayangkan satu perbezaan undi pun dah boleh menentukan masa depan negara. Besarnya kuasa undi kita. Jadi bila dah selesai buang undi tu memang rasa puas hati sangat sebab dah jalankan tanggungjawab sebagai rakyat Malaysia. Puas hati dapat menyumbang kepada negara walaupun hanya dengan semudah menanda pangkah di atas kertas...


Demi negara...yang tercinta....

Satu sumbangan besar pada negara yang saya rasa kita semua boleh banggakan ialah ketika pandemik Covid-19 melanda negara.

"Apa sumbangan terbesar anda pada negara?"

"Saya duduk di rumah ketika PKP..."

Tak sangka kan. Hanya dengan duduk di rumah. Duduk saja di rumah dan kita semua telah pun membantu negara dalam putuskan rantaian Covid-19.
*Kalau anda antara individu yang langgar PKP maka anda agak rugi sebab tak dapat nak berbakti dengan semudah itu untuk negara...*


Mengisi dan meneruskan makna dan jiwa kemerdekaan ternyata sesukar atau lebih sukar daripada menuntut kemerdekaan. Berbangga menjadi anak Malaysia, maka berusaha jugalah kita untuk menyumbang apa yang mampu untuk negara tercinta....


#MalaysiaPrihatin
#kitajagakita



 

0 comments: