Langgar perintah kuarantin di rumah? Bayar RM1000 je....

Sunday, August 23, 2020 Ana 0 Comments


Langgar perintah kuarantin di rumah? Bayar RM1000 je....



Assalamualaikum & salam sejahtera....


Kebelakangan ni rasa rajin pula nak baca pasal Akta 342 Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988.

Tapi bila dah baca pun rasa macam tak jelas lagi. Nak baca Akta ni kena panduan orang yang lebih arif juga, takut bila dah baca tersilap tafsir pula.

Kenapa tiba-tiba rajin nak ambil tahu?

Tiba-tiba rajin nak baca Akta sebab nak tahu kenapa 'makcik gelang pink' di Meru Raya yang langgar perintah kuarantin di rumah dikenakan denda RM8,000 dan dipenjara sehari.

Tiba-tiba rajin nak baca Akta sebab nak tahu kenapa juruteknik kilang di Bayan Baru yang langgar perintah kuarantin di rumah tak kena denda yang sama dengan 'makcik gelang pink', tapi 'cuma' didenda RM2,500 'sahaja'.

Tiba-tiba rajin nak baca Akta sebab nak tahu kenapa penyelia di Sibu yang langgar perintah kuarantin di rumah tak kena denda yang sama dengan 'makcik gelang pink', tapi 'cuma' didenda RM5,000 'sahaja'.

Tiba-tiba rajin nak baca Akta sebab nak tahu kenapa pemilik kedai Nasi Kandar Salleh @ pencetus kluster Sivagangga yang langgar perintah kuarantin di rumah dikenakan denda RM12,000 dan penjara 5 bulan, berbeza dengan 'makcik gelang pink' dan si juruteknik kilang.

Makcik gelang pink
Credit : hmetro.com.my


Juruteknik langgar perintah kuarantin
Credit : bharian.com.my


Pencetus kluster sivagangga
Credit : hmetro.com.my



Dan sebab paling utama tiba-tiba rajin nak baca Akta ialah nak tahuuuuuuu sangat kenapa seorang yang berpangkat Menteri  yang langgar perintah kuarantin di rumah hanya dikenakan denda RM1,000. Denda yang paling ringan berbanding 'makcik gelang pink', juruteknik kilang, penyelia dan si pencetus kluster Sivagangga.

Apa bezanya kesalahan dan kenapa ada perbezaan denda antara keempat-empatnya?

Pelbagai jawapan diberikan oleh warga netizen. Jawapan yang pada pendapat saya agak bahaya ialah si Menteri itu dah buat tiga kali ujian swab Covid-19 dan kesemua ujian didapati negatif. Maka denda RM1,000 saja lah. 'Makcik gelang pink', juruteknik kilang dan pencetus kluster Sivagangga tu semuanya positif sebab tu kena hukuman lebih berat.

Betul ke ni?

Bayangkan satu hari nanti ada seorang rakyat Malaysia (kita namakan orang ni 'A' ok?)baru tiba di tanahair daripada sebuah negara yang tinggi kes Covid-19.

Buat ujian di KLIA dan didapati negatif. Dipakaikan gelang pink dan diarahkan kuarantin 14 hari di rumah.

Si 'A' kemudiannya rasa bosan duduk di rumah. Pergi shopping sana sini, jumpa dan lepak dengan kawan-kawan di restoran tanpa ada orang perasan si 'A' pakai gelang pink sebab disoroknya dalam baju berlengan panjang (saja nak buat cerita). Beberapa hari kemudian si 'A' masuk pejabat pula sebab ada tugas penting. Kebetulan di pejabat ada buat saringan Covid-19 untuk sesiapa yang berminat (ujian dibiayai oleh syarikat 'A' bekerja) maka 'A' pun minta buat swab test dan sekali lagi didapati negatif.

"Ha tengok, tak salah pun aku tak kuarantin kat rumah, aku bukannya positif Covid-19 pun!"
( kata 'A' dalam hati dengan penuh bangga sebab rasa diri 'bijak' sangat)

Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga. Satu hari yang malang ada orang ternampak gelang pink yang dipakai oleh 'A' dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. 'A'  kemudiannya perlu buat ujian swab untuk kali ketiga. Dan untuk kesekian kalinya 'A' didapati negatif Covid-19.

Panjang cerita nya kan? Mungkin ada tak logik sikit tapi motifnya nak bagitau akan ada individu yang mengikut 'contoh teladan' si Menteri itu nanti.

Tapi yang paling penting ialah apa hukuman yang akan dikenakan ke atas 'A' sebab langgar kuarantin di rumah?

Kalau ikut logik mestilah hukumannya sama dengan si Menteri tadi kan? Boleh ke dikenakan hukuman yang lebih berat?

"Eh kenapa pula hukum lebih berat? Habis tu Menteri tu boleh kena denda RM1,000 je?"

Si Menteri dah beri contoh dan ikutan yang 'sangat baik' untuk rakyat jelata.

Contoh yang 'sangat-sangat baik'.

'Tahniah!'

Diharap sangat-sangat pihak yang berkenaan atau KKM boleh menjelaskan dengan lebih terperinci kenapa ada nya denda dan hukuman yang berbeza-beza. Semoga penjelasan dapat elak kekeliruan atau ketidakpuasan hati orang ramai mengenai hukuman langgar perintah kuarantin di rumah. Dan semoga tak timbul masalah di masa akan datang untuk jatuhkan hukuman kepada individu yang 'bakal' langgar perintah kuarantin di rumah.

Macam-macam hal.

Kalau rasa tak dapat nak membantu, cukuplah dengan tidak menyusahkan mereka yang ikhlas menjalankan tugas di barisan hadapan....


 

0 comments: