Cerita Haji: Saya bangga jadi jemaah haji paling muda!

Saturday, June 24, 2023 Ana 0 Comments

CERITA HAJI: SAYA BANGGA JADI JEMAAH HAJI PALING MUDA!

Assalamualaikum & salam sejahtera...


Labbaik Allah humma labbaik

Labbaika la sharika laka labbaik

Innal hamda wanni’mata

Laka walmulk Laa sharika lak


Baru lepas habis tonton 'Salam Baitullah' di TV1.  Sejak mula bersiaran pada 17 Jun yang lepas memang tak miss rancangan ni (ok, sebenarnya ada ter miss episod 1. Beria excited tunggu sejak nampak teaser di TV1, tapi boleh terlupa pula 17 Jun tu 😅). 'Salam Baitullah' tahun ini lebih menarik dengan sesi interaktif dan CGI yang lebih canggih. Suka sangat segmen Interaktif yang Ustaz Fakrul bawakan, nampak lebih jelas imej dan penerangannya kalau nak dibandingkan dengan tahun lepas. 'Salam Baitullah' ni sangat padat dengan ilmu dan informasi sampai saya rasa macam terkejar- kejar nak padatkan semuanya dalam masa satu jam. Memang tak cukup. Apa kata tahun depan buat rancangan 'Salam Baitullah' ni satu jam setengah atau dua jam 😊, boleh tak? #salambaitullah

Teringat pula siaran 'Salam Baitullah' episod 4  yang menjemput penyanyi dan pelakon, Nabila Razali dalam segmen Interaktif Selebriti. Nabila ada cerita mengenai satu insiden yang sedarkan dia betapa perlunya menjaga tutur kata ketika di Tanah Suci. Terlanjur kata, terlanjur perbuatan boleh 'dibayar cash' di sana..

Respek juga dengan jemaah haji termuda Malaysia tahun ini, adik Muhammad Haqim Mohd Farid, 18 tahun. Bukan saja jemaah haji termuda, beliau juga menunaikan haji berseorangan tanpa ditemani ahli keluarga. 👍💪. Semoga dipermudahkan segala urusan beliau dan semua duyufurrahman di Tanah Suci ketika ini.

Pengalaman haji


Saya pun ada kisah yang tak akan saya lupa ketika mengerjakan haji bersama emak pada tahun 2008.  Nak kata usia masih muda ketika itu tidaklah muda sangat. Sudah hampir ke penghujung 20-an. Dalam rombongan haji pakej swasta yang saya sertai Itu, hanya ada saya dan anak perempuan pemilik pakej yang berusia dalam 20-an. Selebihnya ialah akak-akak, abang-abang, pakcik-pakcik dan makcik-makcik (ada juga yang seusia nenek dan datuk). Kisah saya bermula macam ni.....

"Awak yang paling muda kan? Dalam ramai-ramai ni awak yang paling muda kan?"

Terkejut juga bila tiba-tiba disapa begitu oleh seorang pakcik ketika saya dan emak berada di lobi hotel. Saya senyum saja lah, tak tau nak jawab apa. Nak di iya kan, entah-entah ada yang lagi muda, buat perasan sendiri ie. Pakcik tu memang saya tak kenal, cuma saya perasan beliau selalu ada di lobi hotel bersembang dengan jemaah yang lain.

"Wah, bagus adik ni. Adik temankan mak buat Haji ya? Sekarang ni tengah cuti sekolah ya?"

🤔

Saya baru saja melangkah masuk ke dalam lif bila seorang makcik dalam lif tegur saya macam tu. Takkan lah. Kalau betul pun saya nampak muda 😂 takkan lah saya nampak 'semuda' pelajar sekolah rendah?

"Ha tu, yang tu. Dia lah yang paling muda buat Haji dalam rombongan ni!"

Saya ketika itu baru balik dari Masjidil Haram selepas solat Zohor. Baru jejak kaki ke lobi hotel menuju ke lif, tiba-tiba ternampak pakcik Yang selalu lepak kat lobi tu menunjuk-nunjuk ke arah saya. Di sekeliling beliau ada beberapa jemaah haji yang lain. Malu dan segan juga saya masa tu. Memang saya tak tunggu lif dah,  terus naik tangga laju saja ke bilik hotel!


Kejadian yang sama (ditegur dan dikatakan jemaah haji yang muda) berlaku banyak kali. Bukan saja di kalangan jemaah haji Malaysia tetapi pernah juga ditegur yang sama oleh jemaah haji Indonesia. Banyak kali berlaku perkara yang sama. Banyak kali. Banyak kali sampaikan satu ketika terdetik di hati..

"Eh, aku ni muda lagi dah buat Haji. Yang lain kebanyakan nya dah berusia. Betul lah kot macam yang ramai orang cakap tu,  memang aku ni muda lagi la" 

😔 Mula dah perasan. Mungkin ketika itu dah ada juga perasaan ujub. Mungkin ketika itu dah ada juga perasaan riak. Mungkin ketika itu dah ada juga perasaan takbur. 😔

Tak perlu tunggu lama pun bila Tuhan nak tegur...

Satu pagi di bilik air...

Termenung saya melihat cermin di bilik air. Termenung tengok muka sendiri. Kalau lebih tepat lagi termenung lihat sehelai uban Yang panjang tegak terpacak di kepala dan jelas sangat kelihatan di cermin.

Allahuakbar.

Mudah saja Tuhan nak sedarkan saya. Cukup dengan tunjukkan sehelai rambut putih terpacak di kepala!

Tersedar saya dari perasan sendiri. Baru sedar diri yang sudah banyak usia. Baru sedar amal ibadah yang dibuat tak sebanyak usia empunya diri. Lemah betul iman saya rupa-rupanya. Baru diuji dengan puji-pujian daripada manusia saya sudah lupa diri. Sudah perasan dan bangga diri. Sudah rasa diri hebat. Macam mana agaknya jika diuji dengan ujian yang lebih hebat lagi nanti? 


Baca juga:
Cerita haji saya dan emak...
Cerita Haji : Pengalaman di Arafah dan Muzdalifah
Boleh ke pergi haji lebih awal dari yang dijangka?
Cerita Haji : Ujian berkaki ayam dari Masjidil Haram ke hotel....
Cerita Haji: Kenapa perlu pergi haji di usia muda?

Tak ada makna nya tua atau muda. Kalau bukan sebab dijemput oleh Yang Maha Esa, tak mungkin saya akan ada di bumi penuh barakah itu. Semua tetamu Allah ada ujian masing-masing. Yang penting ialah fokus kepada manasik Haji, kawal diri dan nafsu, ketepikan sementara perkara bersifat duniawi selagi masih berada di bumi yang diberkati.

Semoga semua para duyufurrahman dikurniakan Haji yang mabrur....Amin Ya Rabbal Alamin...


0 comments: