Tayar pancit, camber, alternator dan timing belt...

Wednesday, May 31, 2023 Ana 0 Comments

TAYAR PANCIT, CAMBER, ALTERNATOR DAN TIMING BELT...  

Assalamualaikum & salam sejahtera....

Ada beza tak tayar pancit dengan tayar kurang angin?

Mestilah ada beza. Tayar pancit memang tayar tu dah leper terus sebab dah tak ada angin langsung tapi kalau tayar kurang angin, tayar tu leper sikit dan masih ada angin.

Kalau tayar macam dalam gambar ni nampak macam tayar pancit atau tayar kurang angin?

Tayar pancit


Tayar kurang angin kan?

Tapi saya tak tau lah kenapa, bila nampak tayar ni terus dalam kepala ingat tayar dah pancit. Mula-mula bawa kereta tu bila buka tingkap dengar bunyi lain macam kat tayar belakang. Terus berhenti kan kereta tepi jalan. Pergi tengok tayar belakang belah kiri, macam dalam gambar tu lah rupanya. 

Terus panik sebab dah set dalam kepala 'Alamak, tayar pancit!'

Nak tukar tayar sendiri memang tak pandai. Jadi pandu lah pelan-pelan pergi kedai tayar yang terdekat. Dalam hati tu risau juga takut rim tayar boleh rosak. Saya pernah sekali tu tayar pancit di tol dekat LRT Damai, saya teruskan juga drive hingga ke kedai tayar di Setiawangsa. Memang kemek lah jawabnya rim tayar. Dah satu hal pula kena beli rim baru.

Berbalik pada cerita tayar yang disangkakan pancit tadi. Sampai kat kedai tayar baru 'tersedar' . "Eh, tayar ni macam bukan pancit je!"

"Ini tayar kurang angin, bukan pancit"

Begitulah kata pekerja kedai tayar tu. Dibelek-beleknya tayar tu terjumpa paku katanya (nampak macam skru). 

"Ini tayar aaa, sudah lama. You tengok ini macam tinggi rendah nanti you bawa laju banyak bahaya ooo"

Saya pun belek tarikh pada tayar. 

'0513'

Dah sepuluh tahun. Kalau tayar dah sepuluh tahun memang kena ganti baru ke? Begitulah orang perempuan (bukan semua ya), serba serbi tak tahu pasal kereta. Yang tahu hanya start enjin dan jalan 😅

"Ok lah, kasi tukar tayar baru"

Lepas kira harga tayar termasuk alignment dan balancing, maka 'terbang melayang' lah RM560.

Belum habis lagi cerita kat situ. Tengah termenung memikirkan nasib nak 'berpisah' dengan RM560, orang kedai tu panggil lagi. 

"You tengok aa ini mesin". Masa tu dia tengah nak mula buat alignment.

Dalam hati saya berkata-kata eh bagus orang ni rajin nak explain apa yang dia buat kat kereta saya tu.

"Ini aa you nampak ini 'camber' ada banyak lari. Ini you mesti banyak langgar lubang. Kalau tak kasi betul nanti you drive itu tayar cepat rosak"

Dah camber pula kena betulkan. Tambah lagi RM90. Tayar depan dan belakang kiri setiap satunya RM30. Habis lah RM650 😭

Alignment Dan balancing

Camber kereta lari


Lama juga tunggu kereta nak siap. Sempat lah saya Google pasal camber. Info yang ni saya dapat dari lama mekanika.com.my:

Camber – Camber adalah sudut tayar jika kita tengok tayar dari arah depan kereta. Ia boleh bernilai negatif atau positif. Camber negatif terjadi apabila bahagian bawah tayar terkangkang sedikit berbanding dengan bahagian atas. Camber positif pula terjadi apabila bahagian atas terkangkang sedikit berbanding dengan bahagian tayar bawah (Sumber: mekanika.com.my)

Banyak yang saya jahil pasal kereta ni. Disebabkan kurang ilmu pasal kereta, dah selalu juga saya 'trauma' kereta rosak tengah jalan. Alternator rosak lah, timing belt kereta putuslah, tangki air pecah lah, alternator belt rosak lah dan macam-macam lagi. Dua kali tengah drive tiba-tiba stereng keras Dan kereta berhenti. Dan dua-dua kali tu terjadi kat tempat yang sama, iaitu depan Hotel Shangri La, seberang Hotel Concorde. Sampai polis trafik dan abang rider Grab tolong tolakkan kereta ke tepi jalan 😅

Begitulah cerita saya dan kereta...dan melayangnya RM650 minggu lalu 😭


0 comments: