3 isyarat kecil tanda air kurang dalam badan!

Tuesday, May 16, 2023 Ana 0 Comments

3 ISYARAT KECIL TANDA AIR KURANG DALAM BADAN!


Assalamualaikum & salam sejahtera....

Saya kembali melawat blog yang bersawang setelah lebih 2 tahun ditinggalkan 😅 Susah juga nak start menulis semula. Tambah pula dengan cuaca panas kebelakangan ini, jadi agak sedikit kekeringan idea (alasan!)

Cuaca memang panas tapi Alhamdulillah, kelmarin dan semalam hujan turun lebat mencurah-curah. Dapat juga meredakan suhu walaupun tidur malam tetap juga berpeluh-peluh. 

Cakap pasal cuaca panas, kita semua dah maklum pasal risiko kelesuan haba dan strok haba. Punca-punca, simptom dan tanda-tanda strok haba pun kita dah tahu. Antaranya suhu badan tinggi sehingga lebih 40°C, tidak berpeluh dan hilang fokus atau kekeliruan. Tapi selain tanda-tanda ni, ada juga tanda-tanda kecil lain yang tunjukkan badan kita kurang air. 

Apa tanda-tandanya?

1. Ulser mula tumbuh bagai cendawan lepas hujan. Ulser di mulut, ulser di lidah, ulser di bibir, ulser di gusi sememangnya sangat menyakitkan. Nak makan sakit, nak minum sakit malah nak bercakap pun sakit. Terutamanya kalau ulser di lidah, memang tergeliat-geliat lidah nak bercakap sebab nak elak ulser di lidah tu berlaga dengan gigi. Selain elakkan stress, kena juga lah elakkan badan kekurangan air kalau tak nak tanggung sakit kena ulser di mulut ni.



Tanda air kurang dalam badan


2.  Tahi telinga terlebih dan mengeras. Yang ini berdasarkan pengalaman sendiri 😅. Telinga tersumbat sampai kena jumpa doktor untuk buat ear syringing. Bila tanya doktor kenapa kerap telinga saya tersumbat, doktor terus je cakap, 'Awak mesti kurang minum air kan?'  Kurang minum air tambah pula dengan cuaca panas, maka terjadilah 'hasil' yang tak diingini dalam telinga.

3. Cepat marah? Gelisah tanpa sebab? Mungkinkah puncanya hanya sebab anda kurang air? Tak dinafikan ada banyak punca cepat marah dan gelisah tak bersebab. Tapi kalau anda semenjak cuaca panas ni tiba-tiba saja berubah jadi pemarah, cuba check sama ada anda tak minum air yang cukup. Kurang air dalam badan atau dehidrasi boleh meningkatkan hormon kortisol. Salah satu fungsi hormon kortisol ialah mengawal cara badan respond terhadap stress. 

Dehidrasi ⬆️ Hormon kortisol ⬆️ Stress ⬆️ Cepat marah ⬆️⬆️⬆️

Biarpun tanda-tanda ni nampak tak begitu serius, tapi perhatikan lah tanda-tanda kecil ini dan banyakkan minum air untuk elakkan mudarat pada kesihatan anda. 

Jaga diri ya!



0 comments: