Makan ubat tapi bertambah sakit?

Tuesday, May 23, 2023 Ana 0 Comments

MAKAN UBAT TAPI BERTAMBAH SAKIT?

 

Assalamualaikum & salam sejahtera...

"Salam semua, untuk makluman, mak saya sekarang ada di HKL, dah 5 hari di wad. Doktor kata ada masalah hati.."

Terkejut juga kami yang jiran-jiran ni bila baca WhatsApp group lorong taman kami. Tak sangka pula ada masalah hati sebab sebelum ni setahu kami makcik tu baru saja sembuh daripada pembedahan buang ketulan di pa**daranya.

"Doktor kata ubat yang mak saya makan lepas pembedahan tu ada effect pada hati mak.."

Allahuakbar.

Ubat yang asalnya di makan untuk mengubati sebaliknya jadi penyebab kepada penyakit lain pula.

Kesan sampingan ubat


Tak semua orang sesuai dengan semua ubat. Ubat yang sesuai untuk si A tak semestinya berkesan untuk si B.

Macam doktor ortopedik yang rawat mak saya lah. Bila mak saya mengadu sakit di kaki, doktor kata dia akan bagi ubat tahan sakit, Celebrex. Saya kata selamat ke seusia mak saya makan ubat tahan sakit, dengan selamba doktor jawab..

"Eh selamaaaat..saya makan ok je"

🙄

Hasil makan ubat tahan sakit yang 'selamaaaat' tu, mak saya jadi lemah badan, blur2 dan kadang-kadang jadi tak sedar dengan keadaan sekeliling. Bila buat ujian darah, kandungan creatinine dalam buah pinggang tinggi daripada result ujian darah sebelumnya. Terus saja saya hentikan mak saya daripada makan ubat tahan sakit tu.

Sama juga dengan ubat--ubatan yang lain. Bertahun-tahun mak saya mengeluh rasa ngilu di kakinya. Dua kali buat pembedahan tulang belakang kerana disangkakan ngilu tu ada kaitan dengan spinal stenosis - tulang belakang yang sempit. Tapi lepas pembedahan masih lagi ada rasa ngilu. Ditambah lagi dengan lemah badan dan otot kaki. Akhirnya setelah dapat banyak info daripada 'Dr Google ' , kami dapati ubat diabetes boleh sebabkan kurang penyerapan vitamin B12. Apa jadi kalau kurang vitamin B12? Dr Google kata jika kurang vitamin B12 maka akan terjadilah lemah otot, rasa tingling atau ngilu di kaki! Jadi lepas dapatkan nasihat doktor kami pun hentikan sekejap makan ubat kencing manis. Hasilnya? Rasa ngilu dah berkurang dan badan tidak lagi lemah-lemah. Kalau dulu mak duduk sekejap je dah nak baring, tapi kini dah boleh duduk lama..😊😊😊

Sama juga dengan ubat kolesterol. Tahukah anda ubat kolesterol (ubat dalam keluarga statin contohnya macam simvastatin atau atorvastatin) boleh sebabkan muscle cramps? Puncanya ubat kolesterol akan mengurangkan penghasilan coenzim Q10 dalam badan.

"Q10 ini macam power bank dalam badan you. Kalau kurang macam mana mau charge itu sel dalam badan. Kalau kurang power itu otot boleh mati la"

Bukan saya yang kata ya. Tapi ahli farmasi yang sudi dengar saya mengadu pasal kaki mak saya yang selalu cramp.

Begitulah.

Kenali ubat anda


Saya terfikir juga bila pesakit diberi ubat, siapa sepatutnya yang terangkan kepada pesakit mengenai kesan sampingan ubat tersebut. Siapa yang patut terangkan apa dijangka kita mungkin akan alami bila makan ubat. Atau cara nak atasi kesan sampingan ubat. Atau interaksi antara ubat (kalau makan banyak ubat) yang kita kena elakkan.

Siapa?

Doktor?

Ahli farmasi?

Atau cari info sendiri dengan tanya Dr Google?

Jadi kalau anda atau emak ayah anda ada rasa tak kena atau sakit sana sini lepas mula makan sesuatu ubat yang baru, cuba periksa balik ubat--ubatan yang diambil. Kesan sampingan ubat Itu mungkin segera atau mungkin juga baru terasa kesannya selepas beberapa hari, minggu atau bulan berikutnya.

Apa-apa pun yang penting selain dapatkan nasihat doktor (mungkin doktor akan tukar ubat lain atau dos dikurangkan dan sebagainya), kita kena lah lebih peka dengan keadaan kesihatan kita sendiri. Tak semua ubat sesuai dengan semua orang ya!


0 comments: