Keputusan SPM dah keluar. Ke mana anda selepas ini?

Thursday, June 08, 2023 Ana 0 Comments

KEPUTUSAN SPM DAH KELUAR. KE MANA ANDA SELEPAS INI?


Assalamualaikum & salam sejahtera...

Keputusan SPM dah keluar. Sebagai pelajar lepasan SPM, ke mana anda selepas ini?

Mungkin ada pelajar yang dah ada plan masing-masing. Ada yang nak sambung belajar. Ada yang nak bekerja sambil belajar. Ada yang nak terus kerja dan dah tak nak sambung belajar?

Kalau nak sambung belajar, sambung di mana? Universiti? Kolej? Nak ambil jurusan apa? Kos pengajian macam mana? 

Pilihan lepas SPM


Memang susah nak buat keputusan. Zaman saya dulu, lepas SPM memang blur nak ambil course apa. Tanya orang sini, tanya orang sana. Tanya pendapat orang ni, tanya pendapat orang tu. Last-last pilihan pertama dalam borang UPU tu (kalau tak silap) ialah Sains Komputer. Sebab apa Sains Komputer? Sebab masa tu memang IT course yang popular. Sana sini sibuk dengan IT. Satu lagi sebab ialah course Diploma Sains Komputer tu kat UTM Jalan Semarak. Saya memang nak cari course yang dekat dengan rumah 😅 dan confident betul boleh dapat pilihan tu. Pilihan kedua ialah Matrikulasi Sains UKM. Yang tu pun saya pilih sebab tempat yang kedua dekat dengan rumah 😅😅. Pilihan ketiga sampai lima tak ingat dah apa.

Tunggu punya tunggu sekali surat tawaran pun sampai. Tawaran Matrikulasi Sains UKM di Bangi. Gembira dalam sedih. Gembira sebab dapat tawaran. Sedih sebab tak dapat UTM yang lebih dekat dengan rumah hehehe...Dalam sibuk-sibuk persiapan ke UKM tu, dapat pula surat tawaran ke UTM. Tapi bukan untuk course Diploma yang saya apply tu sebaliknya course Integrasi Sains Komputer di UTM Skudai, Johor. Memang ke UKM lah jawabnya saya...

Matrikulasi Sains di UKM terbahagi kepada dua. Satu ialah Sains Dan Matematik Lanjutan, satu lagi Sains Dan Biologi. Course yang saya ambil ialah Sains Dan Matematik Lanjutan. Salah seorang pensyarah kami (Encik Rahim yang ajar kami subject Fizik) yang kelakar dan memang jadi favourite student panggil kami 'budak-budak Lanjut' dan 'budak-budak Biol' 😄. Antara subject yang saya ingat ketika di Matrikulasi ialah English, Matematik Lanjutan, Matematik, Fizik, dan subject yang lain tak ingat dah. Setahun Matrikulasi di UKM memang kenangan yang penuh suka dan duka. Lepas setahun, kami sambung ke peringkat Ijazah. Kebanyakan kami pilih ambil jurusan Teknologi Maklumat atau Kejuruteraan. Bagi students Sains Dan Biologi, hampir semua pilih jurusan Perubatan.

Fakulti Teknologi Dan Sains Maklumat (FTSM) di UKM pada zaman saya belajar dulu ada lima jabatan. Jabatan Sains Komputer (TK), lepas tu yang lagi empat saya ingat-ingat lupa. Kalau tak silap,  Jabatan Multimedia(TM), Jabatan Komputer Industri (TR) dan dua lagi TP dan TS, tak ingat nama jabatannya. Selain belajar subject pengaturcaraan seperti COBOL dan Java, ada juga subject berkaitan Statistics dan pengurusan projek. Kalau ambil jurusan IT memang mudah yang amat jika ada komputer sendiri. Saya dulu berulang alik ke makmal di fakulti dan kadang kala segan-segan juga lah nak pinjam komputer kawan. Berulang alik dari hostel atau rumah sewa (ketika tahun akhir)  pun satu hal juga. Kalau malas nak tunggu bas kampus, maka rajin lah saya dan kawan-kawan 'tawaf' menapak keliling UKM tu. Lepas 3 tahun pengajian termasuk Latihan Industri atau praktikal di sebuah syarikat IT selama 3 bulan, maka bergraduasi lah saya dengan Ijazah Sarjana Muda Teknologi Maklumat (Sains Komputer).

Senang tak nak dapat kerja lepas grad? Susah juga ketika Itu. Lepas grad, saya kerja sementara di bawah Skim Sangkutan Dan Latihan untuk siswazah yang menganggur. Dalam enam bulan kemudian, baru dapat kerja tetap sebagai programmer di sebuah bank. Kalau ikutkan sebagai pemegang biasiswa, patutnya ada jaminan kerja. Tapi setelah beberapa lama masih belum ada kekosongan maka tetaplah saya dengan kerja di bank tersebut.

Tak sama ya buat coding ketika belajar di universiti dengan coding untuk sistem di bank. Tapi basic nya boleh lah diaplikasikan di tempat kerja. Belajar coding di universiti guna COBOL dan Java, di tempat kerja coding guna Assembler. Mula-mula susah juga, tapi kayuh pelan-pelan, sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Kerja bidang IT terutamanya di bank, kena tabah sikit. 13 tahun kerja IT di bank penuh dengan pengalaman yang bermacam-macam. Kena datang ofis pukul 3, 4 pagi, kena standby bila-bila masa boss akan call kalau ada production problem, time pergi holiday pun ofis akan call. Pernah sekali tu malam Raya pertama dan malam Raya kedua kena conference call sebab ada production problem. Kerja memang tak pernah habis. Daripada buat coding, kepada datang standby kat ofis pagi-pagi buta, attend meeting, project implementation, solve kan production problem dan tak kurang juga paperwork, memang stress dibuatnya.


Pilihan lepas SPM


Tak kira lah apa pun pilihan anda sebagai lepasan SPM yang penting sekali ialah buat pilihan yang bijak. Jangan buat pilihan terikut-ikut kawan atau pilihan sebab tak ada pilihan lain 🤔 Pilih apa yang anda minat dan minat lah apa yang anda pilih. 

Pilihan yang tepat menentukan masa depan anda!


0 comments: