Rezeki terpijak, rezeki ayam goreng...

Friday, March 29, 2019 Ana 0 Comments



Rezeki terpijak, rezeki ayam goreng...


Assalamualaikum & salam sejahtera....

Salam sayyidul ayyam...

Rezeki terpijak. Apa itu rezeki terpijak?

Pada saya rezeki terpijak itu ialah rezeki yang tak disangka-sangka. Rezeki yang kita tak jangka tiba-tiba ada di depan mata.

Tapi kan, macam mana pula kalau rezeki yang dijangka itu kita dapat mungkin disebabkan oleh kecuaian pihak tertentu? Masih dikira rezeki terpijak atau tidak?

Macam ni ceritanya...

2 minggu yang lepas saya ke restoran makanan segera ayam goreng. Menu biasa saya dan anak-anak saudara ialah snack plate. Cukuplah seorang makan 2 ketul ayam goreng itupun kadang-kadang tak habis. Selain ayam goreng, biasanya saya akan minta tukar coleslaw dengan whipped potato dan air pepsi pula ditukar dengan ice lemon tea.

"Saya nak take away 5 set snack plate. Semua spicy. Semua tak nak coleslaw, ganti dengan whipped potato. Air nak 1 pepsi, 4 ice lemon tea. Semua tak nak ais"

Itu dialog pesanan saya setiap kali ke restoran tersebut. Dan setiap kali itu juga saya akan dapat set yang betul kecuali ada satu dua kali coleslaw itu terlupa ditukarkan dengan whipped potato. Memang jadi kebiasaan sebelum tinggalkan restoran itu saya akan periksa dulu pesanan yang diterima betul atau tidak.

Tapi 2 minggu yang lepas, lain pula yang berlaku. Setelah buat pesanan seperti biasa di kaunter, saya pun dapat apa yang dipesan tanpa perlu tunggu lama sebab orang pun tak ramai. Tanpa fikir panjang atau periksa betul atau tidak set yang saya terima, terus saja saya balik ke rumah bersama 5 set snack plate tersebut.

Apabila sampai saja di rumah...

"Eh, kenapa kotak ni besar?"

Saya tak hiraukan sangat apabila anak saudara saya bertanyakan soal kotak yang besar. Saya tak perasan pun sebenarnya saiz kotak set yang saya terima di restoran tadi.

"Adik tak nak ayam besar, nanti tak abis. Adik nak yang kecik je. Eh, kenapa ayam ada 3 ketul?"

Hah, 3 ketul?

Biar betul. Saya periksa kelima-lima kotak dan memang kesemuanya ada 3 ketul ayam. Setahu saya 3 ketul ayam adalah untuk set dinner plate kan?

Banyak kali juga saya belek resit belian. Memang harga yang saya bayar adalah untuk set snack plate. Snack plate sekarang dah ada 3 ketul ayam ke?

Saya cari-cari dan bandingkan dengan resit pembelian yang dulu. Set menu yang sama dan harga yang sama cuma ada sedikit kelainan pada info di resit. Bezanya juga kali ini dengan harga untuk snack plate saya dapat 3 ketul ayam.

Harga yang sama tapi dapat extra ayam pula


Adakah memang ini harga baru untuk dinner plate? Tapi kan saya buat pesanan untuk snack plate? 🤔

Adakah ini kesilapan staf bertugas semasa sediakan pesanan?

Atau ini rezeki terpijak?

🤔🤔🤔

0 comments: