Cuaca panas, hujan dan air kelapa....

Monday, March 25, 2019 Ana 0 Comments


Cuaca panas, hujan dan air kelapa....



Assalamualaikum & salam sejahtera...

Hujan lebat petang tadi. Alhamdulillah, hujan yang dinanti-nantikan muncul juga.

Hujan dan musim.panas


Melihatkan hujan yang turun mencurah-curah, teringat pula kepada daerah Hulu Perak yang telah 56 hari merindukan hujan dan Setiu,Terengganu yang telah 31 hari mengalami nasib yang sama. 

Macam mana pula dengan empangan Air Itam di Pulau Pinang yang hanya mampu menampung bekalan air untuk 48 hari saja lagi?  

Gelombang haba




Peralihan monsun kali ini agak mencabar. Teriknya cahaya matahari sehingga sepet-sepet mata menahan silau. Demam dan batuk menjadi masalah kesihatan yang 'mengungguli carta' di klinik ketika ini. Penangan gelombang haba yang dijangka terus 'menghantui' kita sehingga Mei nanti.

Panasnya haba hinggakan besi pintu gril agak ketat hendak dibuka pada waktu matahari tegak di kepala. Begitu sekali panasnya hinggakan besi mengembang dek haba. Mulanya saya sangkakan pintu besi berkarat tetapi tidak. Mudah saja nak dibuka pintu pada waktu pagi tatkala matahari masih belum meninggi.

Di sebalik keluhan panas di sana sini, terselit juga senyuman dan kegembiraaan bagi sesetengah orang ketika cuaca panas begini.

"Air kelapa 4 bungkus, bang. Ikat tepi"

Cepat betul stok buah kelapa di gerai itu habis. Baru semalam saja saya lihat satu lori penuh muatan kelapa dihantar ke gerai itu. Hari ini satu lagi lori kelapa menghantar muatannya. Memang nikmat betul minum air kelapa ketika cuaca panas membahang begini.

Memang nikmat. Macam mana agaknya jika cuaca begini berterusan sehingga bulan puasa yang tinggal 40 hari saja lagi?

Bersama-sama lah kita tabah menghadapinya 💪

0 comments: