Kun Fa Ya Kun.....

Friday, June 09, 2023 Ana 0 Comments

KUN FA YA KUN.....

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Salam hari Jumaat, salam sayyidul ayyam. Jom kita perbanyakkan berselawat ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad saw...


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ


Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya..


Malam tadi saya tonton 'Tazkirah Malam Jumaat' di Astro Oasis. Pengacara Ustaz Fakrul Radhi bersama panel ilmuwan Ustazah Isfadiah dan Ustaz Syed Norhisyam. Menarik tajuknya, 'Kun Fa Ya Kun'

Kalau sebut pasal 'Kun Fa Ya Kun' mesti ramai di antara kita akan teringat ayat 82 surah Yasin yang kita selalu baca malam Jumaat' tu kan. 


إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ


Maksudnya: “Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Ia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Ia berfirman kepada (hakikat) benda itu: " Jadilah engkau! ". Maka ia terus menjadi.”

(Surah Yasin: 82)


Ketika sedang tonton 'Tazkirah Malam Jumaat' #tazkirahmalamjumaat tu tiba-tiba teringat saya satu keadaan yang pada saya ialah contoh 'Kun Fa Ya Kun' yang nampak mudah tapi saya akan ingat sampai bila-bila.

Kun fa ya kun


Kisahnya, ketika malam Hari Raya kedua tahun lalu, handphone saya tiba-tiba tak boleh nak di charge. Cucuk masuk charger tak ada apa yang berlaku. Kadang-kadang keluar message yang kata suruh check charger connected betul-betul atau tak. Habis semua charger saya cuba, masih tak boleh charge. Mula-mula tak ada lah risau sangat, tapi makin lama bila bateri semakin tinggal sikit mulalah panik dan menggelabah. Macam mana ni, apa nak buat ni, handphone memang banyak sangat nak guna, memang perlu sangat. Saya try call service center Samsung, katanya kena pergi service center terdekat. Saya kata boleh ke pergi kat dealer yang dekat mall je. Tak boleh katanya, kalau apa-apa hal atau lebih teruk rosak ke, tak bertanggungjawab. 

Cari punya cari, service center yang terdekat ialah di Pavillion, Bukit Bintang. Aduhai, nak kena drive ke Pavillion pula time Raya dan cuti umum ni. Dah boleh bayangkan trafik macam mana. Dan parking lagi mesti wajib penuh. Dengan bateri yang tinggal nyawa-nyawa ikan, saya redah juga lah ke Pavillion tu.

Macam yang dijangkakan, kat luar sebelum masuk parking Pavilion lagi dah beratur kereta berderet.  Kereta bergerak macam siput juga baru sampai dalam parking lot. Berpusing-pusing turun naik level dalam parking lot ada lah dalam 30 ke 40 minit. Orang kata kalau nak senang cari parking (bukan untuk cari parking je, tapi untuk kemudahan semua urusan), bacalah,

اَللّهُمَّ يَسِّرْ وَ لَا تُعَسِّر

Ertinya :

“Ya Allah permudahlah dan jangan Engkau persulitkan”

Maka terkumat-kamit lah saya membaca sambil berpusing-pusing cari parking. Lumrah sebagai manusia biasa, terdetik lah di hati..

"Dah banyak kali baca dah ni, tak dapat-dapat pun parking..."

Saya teruskan juga membaca dengan penuh harapan ada lah parking yang kosong walaupun pada masa tu nampak sangat mustahil sebab kereta memang berderet mencari parking dalam parking lot tu. Tambah stress dengan panas dan berpeluh-peluh dalam kereta sebab aircond ada masalah sikit.

Tapi...

'Kun Fa Ya Kun'...

Dengan kereta yang saya pandu perlahan menghampiri salah satu pintu masuk, tiba-tiba ada seorang pengawal keselamatan yang tengah round dengan motorsikalnya berhentikan motor dan lambai ke arah saya. Saya buka tingkap dan..

"Sini, sini, park sini". Ditunjukkannya sedikit ruang yang ada betul-betul di tepi pintu masuk Itu.

Allahuakbar. 

Dalam banyak-banyak kereta yang berderet cari parking, kereta Matrix saya yang pengawal Itu nampak dan panggil. 

'Kun Fa Ya Kun'

Berkali-kali saya ucap terima kasih pada pengawal itu. Berkali-kali juga syukur pada Allah, rasa macam nak menangis, hampir saya putus asa dan ingat nak balik saja sebab susah sangat nak dapat parking.

Tapi kisahnya tak habis di situ. 

Sejujurnya saya bukan biasa datang ke Pavilion. Itu mungkin kali kedua dalam hidup. Kali pertama mungkin 10 tahun yang lepas. Dan memang saya pun tak tahu ada service center Samsung di Pavillion tu. Berbekalkan info daripada Google, saya cari lah mana letaknya lot service center Samsung tu. 

Allahuakbar.

Rupa-rupanya bukan setakat Allah mudahkan dapat parking. Allah mudahkan juga cari service center Samsung tu. 

Masuk saja pintu masuk, naik escalator, lalu food court dan terus jumpa service center Samsung.

Tak sampai 5 minit mencari.

😭

Samsung service center pavilion
Sumber : Google 


Urusan problem handphone juga mudah. Tempat masuk charger tu rupa-rupanya penuh habuk halus yang tak nampak sangat dengan mata kasar. Itu sebab tak boleh detect charger.

'Kun Fa Ya Kun'

Saya mengeluh dan hampir putus asa berpusing-pusing cari parking. Bak kata Ustaz Syed Norhisyam, InsyaAllah, ada hikmah di sebaliknya. Rupa-rupanya Allah nak beri parking yang dekat dan mudah cari service center. 

Alhamdulillah...

😊😊😊

Begitulah kisahnya....


0 comments: