Covid-19 : Penat, letih, lupa dan lalai bukan satu pilihan...

Saturday, December 19, 2020 Ana 0 Comments

 

Covid-19 : Penat, letih, lupa dan lalai bukan satu pilihan...


Assalamualaikum & salam sejahtera....


Maaf lama blog ni terbiar bersawang 😅


Apa rancangan anda hujung minggu kali ini? Memandangkan rentas negeri dah dibenarkan sejak 7 Disember yang lalu, hujung minggu sekarang ini ramai yang dah merancang ke sana sini. Ada yang balik kampung dan ada yang cuti-cuti Malaysia. Tak kurang juga yang sekadar jalan-jalan cari makan atau cuci mata di pisat beli-belah.

Eh, rasa macam dah balik kepada kehidupan harian kita sebelum munculnya Covid-19 kan?

Menteri kata kita semua bertanggungjawab untuk jaga dan lindungi diri kita sendiri daripada dijangkiti Covid-19. Betul lah tu. Tapi lumrah sebagai manusia yang mudah lupa, kita kadang-kadang akan terlalai dalam mengamalkan norma baharu dalam kehidupan.

Jaga jarak sosial. Masih juga kita nampak orang ramai bersesak-sesak di pasaraya, kedai makan dan tak lupa juga kedai emas!

Periksa suhu sebelum masuk ke premis yang dikunjungi. Masih ada juga yang terlupa nak scan suhu (lebih-lebih lagi apabila tak ada yang menjaga di pintu masuk. Saya pun kadangkala terlupa juga 😅). Tak kurang kurang juga yang hulur tangan untuk discan pada termometer!)

Sebut pasal scan suhu guna tangan, teringat saya pada satu insiden di kedai Kak Nana, sebuah kedai makan di simpang masuk berdekatan Masjid Al Ansar baru-baru ini. 

"Kau kena hormat aku, aku ni customer!"

Terkejut saya yang sedang beratur nak bayar harga lontong yang dah di tapau. Hampir semua pelanggan di kedai itu menoleh pada lelaki yang 'naik angin' itu.

"Aku kata nak check tangan, tangan lah. Yang kau nak suruh check suhu kat dahi juga kenapa!"

Terdiam pekerja yang dah siap sedia nak 'menembak' suhu di dahi lelaki tersebut. Kasihan. Dia hanya jalankan tanggungjawab. Dan yang pastinya tanggungjawab yang diamanahkan oleh majikannya ialah check suhu di dahi, bukan di tangan.

Di kebanyakan tempat pun mungkin dah agak 'letih' dengan perlaksanaan SOP. Baru-baru ini, pada 16 Disember yang lalu, saya ke sebuah hospital kerajaan. Sampai saja di lobi utama saya tercari-cari sesuatu. Selalunya sebelum ini ada petugas di pintu masuk yang akan check suhu dan lekatkan sticker di baju.

Kali ini lain. 

Yang ada hanyalah seorang petugas yang tugasnya melekatkan sticker pada setiap individu yang melalui pintu masuk.

Apa fungsinya sekadar lekatkan sticker di baju?

Dan pada sticker itu pula tertulis tarikh '16 Oct' sedangkan tarikh yang sebenar ialah 16 Disember.

🤔🤔🤔


Covid19- Kita dan SOP


Jika dulu jumlah kes baru positif Covid-19 catat 2 atau 3 angka pun dah mengejutkan kita semua. Tapi kini sudah berhari-hari kes mencatatkan 4 angka. Bimbang juga jika kita semua sudah bagai tiada 'rasa' apa-apa dengan peningkatan kes. 

😓😓😓

Kita sebenarnya tiada pilihan lain. Kita sendiri beetanggungjawab untuk jaga diri sendiri.

Kita jaga kita.



0 comments: