Peniaga yang tak nak untung?

Monday, December 28, 2020 Ana 0 Comments

Peniaga yang tak nak untung? 


Assalamualaikum & salam sejahtera....


'No drive thru. Ini bukan McD'


Begiulah nota yang tertulis di depan gerai jual nasi kukus yang terletak berhadapan dengan Klinik Kesihatan Taman Keramat.

Apa yang pertama sekali terlintas di fikiran anda apabila baca nota macam ni?

Automatik dalam kepala saya terus buat anggapan macam ni:

"Ish, berlagaknya, kan ke dah rugi kalau ada customer yang nak cepat dan nak beli drive thru je tapi terus cancel bila dari jauh dah nampak nota macam tu"

"Dah banyak sangat untung kot sampai tak nak layan drive thru, dah tak kisah rugi seringgit dua"


Drive thru
Credit : Google


Tapi kan, bila fikir-fikir balik, mana ada peniaga yang berniaga untuk rugi. Sebagai peniaga, apa yang ada dalam kepala mestilah nak cari keuntungan sebanya yang boleh, betul? Seringgit dua pun kira untung juga kan.

Jadi, fikir secara positifnya, mungkin...

Mungkin pelanggan yang beli secara drive thru akan ambil masa nak buat pesanan. Jadi bila dah ramai yang drive thru saja boleh buatkan keadaan depan gerai sesak tambahan pula gerai itu betul-betul di jalan utama. Mungkin akan susahkan kenderaan lain yang lalu lalang. Atau lebih serius ada pula orang buat aduan dan peniaga akan dikenakan tindakan.

Mungkin juga peniaga tak cukup kakitangan nak layan pelanggan yang datang ke gerai dengan pelanggan yang beli secara drive thru.

Mungkin lah...

Fikir positif saja lah, tak ada peniaga yang tak nak untung kan....


Baru-baru ini iklan pizza terkini sebuah restoran pizza terkenal di tv berjaya buat saya teringin nak makan pizza. Dah lama betul rasanya tak makan pizza, akhir sekali makan pizza ialah masa raya puasa yang lepas (7 bulan yang lalu!). Sebelum call untuk penghantaran pizza ke rumah memang dah teruja senaraikan pizza yang diidam-idamkan 😅

"Cik nak dengar promosi dulu atau terus buat pesanan?"

"Saya nak buat pesanan. Saya nak pizza yang kat tv tu pizza XYZ tu"

"Oh maaf Cik, cawangan pizza kami iaitu cawangan YYY yang berdekatan dengan rumah Cik tak ada sediakan pizza XYZ"

"Oh ye ke" (sedikit hampa di hati)

""Kalau macam tu saya nak yang double box large, pizza ABC dan pizza DEF, dua-dua nak stuffed crust"

"Oh maaf cik, di cawangan tu pizza stuffed crust tak ada stok Cik"

"Oh ye ke" (hampa buat kali ke-2, mungkin sebab saya jarang juga call untuk pizza delivery maka ini pertama kali saya dengar pizza tak ada stok)

"Kalau cawangan lain ada tak? Kat Aeon dekat kawasan ni ada cawangan kan?"

"Maaf Cik. Kalau kawasan Cik memang cawangan YYY saja yang boleh buat delivery. Cawangan di Aeon tu untuk makan di sana saja tak ada delivery"

😕

Jadi memang tak ada pilihan langsung akhirnya. Sampai hari ni tak ada mood nak call pizza delivery lagi 😅

Dalam hal ni nak fikir positif macam mana pun tak tau lah. Mungkin restoran tersebut memang hadkan stok pizza untuk sehari untuk jaga kualiti pizzanya? Tak apa tak dapat terima pesanan pelanggan dan rugi seringgit dua asalkan kualii terjaga? Positifnya!

Tiada peniaga yang tak nak untung. Sedikit untung di sana sedikit rugi di sini. Untung jangka pendek atau untung jangka masa panjang. Pilihan di tangan si peniaga sendiri....



0 comments: