Suami, isteri dan orang ketiga......

Wednesday, December 30, 2020 Ana 0 Comments

 

Suami, isteri dan 'orang ketiga'.......


Assalamualaikum & salam sejahtera...


"Akak nak bagitau ni. Akak dah berpisah dengan laki akak 6 bulan lepas...."

Allahuakbar. Terkejut beruk saya bila baca sebaris ayat whatsapp daripada seorang akak yang juga senior saya di tempat kerja dulu.

Sebenarnya saya dah lama terasa lain macam dengan akak ni. Daripada update nya di FB sejak kebelakangan ini hanya ada gambar akak itu dengan anak-anaknya. Kelibat suaminya tak kelihatan.  Nak tanya, macam menyibuk pula tanya pasal laki orang 😅. Jadi saya simpan saja jadi tanda tanya hingga lah tiba-tiba akak tu terbuka hati nak bagitau saya berita sedih ini.

"Bekas suami akak tu ada perempuan lain. Kawan satu ofis dia. Dah lama rupa-rupanya dia sorok daripada akak"

"Dia kata kat akak yang dia bukan jenis family type.  Dia tak suka nak urus pasal anak dan keluarga"

Geram pula saya rasa bila baca whatsapp akak tu. Memang macam tu ke perangai lelaki? Mudahnya lupa anak bini bila ada yang menggoda. Dah kahwin 18 tahun dan ada anak empat orang boleh pula tiba-tiba bagi alasan kata dia bukan family type dan tak suka uruskan keluarga?

💔💔💔

Yang paling menyakitkan hati ialah kata-kata si lelaki 'I need my life back'. Apakah selama 18 tahun hidup berumahtangga si lelaki rasa terpaksa dan kosong, tiada life? Takkan tiada makna langsung 4 orang anak-anaknya yang telah remaja itu pada dirinya? Apakah dengan tinggalkan anak dan isteri dan kahwin lain maka si lelaki itu akan dapat semula 'life' nya?

Alasan lelaki curang


Saya ingat lagi akak itu pernah bercerita bagaimana dia sama-sama susah menanggung perbelanjaan keluarga ketika suami berdepan masalah di tempat kerja. Saya ingat lagi cerita gembira akak tu macam mana dia dan suami mengecat rumah bersama-sama sebagai persediaan sambut raya. Saya ingat lagi gambar-gambar gembira mereka sekeluarga keluar tonton wayang dan berjogging sama-sama. Pada pandangan saya akak itu dan suami nya bahagia bersama. Selalu juga saya angkat tangan bila terserempak dengan suami akak itu yang datang menjemputnya bila habis waktu kerja. Naik motor besar bersama-sama. 

Sampai hati 'orang ketiga' itu merampas kebahagiaan rumahtangga orang lain. Apa sudah tak ada lelaki lain nak dijadikan suami hingga sanggup ambil suami orang? Saya tahu lah suami akak tu ada iras-iras pelakon Aaron Aziz, tapi sampainya hati buat begitu. Tapi jangan lupa wahai orang ketiga. Jika hari ini si lelaki sanggup tinggalkan anak dan isterinya untuk bersama dengan anda, tak mustahil suatu hari nanti anda pula akan ditinggalkan jika ada perempuan lain yang datang menggoda.

Emosional betul saya!

Tapi satu perkara yang saya yakin ialah akak itu akan terus kuat hadapi dugaan hidup sebagai seorang ibu tunggal. Tambahan pula dengan anak-anak yang semakin membesar yang pasti menjadi pendorong dan penguat semangatnya 💪💪💪

Benar jodoh itu rahsia Tuhan. Dan Tuhan juga yang memberikan akal untuk kita berfikir dan menimbangkan baik buruk suatu keputusan. Jangan disebabkan cinta, hati jadi buta hingga sanggup bina kebahagiaan sendiri di atas penderitaan orang lain....



0 comments: