kesian kete saya...part 2

Saturday, September 22, 2012 Ana 0 Comments

assalamualaikum & salam sejahtera....

hari yang ditunggu telah tiba..

hari ini saya akan pegi ambil kereta yang telah seminggu saya tinggalkan di pusat servis perodua....dalam kepala saya tak bole nak elak, memang dah set yang rasa rasanya akan ada lagi problem dengan kereta saya tu.....

saya sampai di pusat servis jam 8.15 pagi....service advisor yang handle kete saya tu takde...cuti....mungkin tak sanggup dengar komplen dari saya lagi....advisor yang ada cuma bagi kunci dan teruskan untuk buat bayaran...bila ditanya apa puncanya lampu check enjin menyala..jawapannya mudah..."masa kami check di sini..lampu tu tak menyala pun"...jawapan yang sungguh "meyakinkan" dan "menyenangkan hati"....ok takpe...saya kata saya akan datang balik jika lampu itu menyala nanti.....saya kemudiannya dinasihatkan untuk ke kedai tayar untuk membuat allignment chamber yang lari selepas proses tukar driveshaft....semua sekali yang saya bayar di perodua hari ini ialah rm400+....selepas deposit rm600+ last week.....

saya kemudiannya ke kedai tayar....allignment balancing katanya rm65....ok teruskan...lepas tu katanya caster lari lepas tukar driveshaft...yang itu rm70....ok teruskan...lepas tubila check tayar, nampak tayar depan ada macam bengkak/kembung..katanya ini bahaya...kalo panas bole meletup tengah jalan....lepas tu check tayar belakang..ini dah haus....kena tukar....dua tayar rm250....lepas tu nampak minyak absorber bocor....ni kena tukar...nanti tak seimbang..tinggi rendah...yang ni kiri kanan rm170....lampu belakang terbakar...rm8.....semua sekali kat kedai cina tu....rm580.....

selesai semua tu, saya dan emak ke kedai nak beli barang dapur....tiba tiba.........saya nampak lampu check enjin tu menyala!!!!!!!!!!!.......saya dengan lajunya terus pecut ke perodua semula....sampai sana, ada sorang foreman tolong checkkan....lepas check, servis advisor tu kata, sensor rosak....bahaya...bole buat enjin mati tengah jalan..and makan minyak.....kalo nak bawa....dinasihatkan bawa bawah 80km/jam....kalo tinggi dari itu lampu enjin itu akan menyala...sensor tu kena ganti...rm20.10......ok ....appointment minggu depan pula....sebab barang takde kena order dulu.....

saya pun drive balik ke rumah dengan slownya....sekali........saya tengok apsal jarum kat speedometer ni kat kosong je...tak naik naik pun....saya call balik perodua...tanya macam mana foreman tu tadi bole tau bila bawa lebih 80km/jam akan menyala lampu check enjin tu....katanya foreman tu test drive....saya kata jarum ni tak naik pun...kat kosong je?????.....orang tu minta datang semula ke pusat servis....adoiiiiiii....ini kali ketiga saya ke sana dalam satu hari!!!!!!!...

selepas di check semula...as expected ada benda lain yang rosak....!....sungguh sangat "kebetulan" yang benda tu akan rosak selepas dicheck di perodua....sebelum ni ok je.....yang tu pun takde stok....kena order.....jadi dalam masa seminggu ni saya kena bawa kete macam orang bengong sikit....kena bawa slow bawah 80km/jam...tapi saya sendiri tak tau samada saya bawa bawah 80km/jam sebab jarum tak naik.......sedih!...untuk barang yang ni...rm110.10.......

saya tak tau apa nak cakap....cuma agak kesal dengan servis yang tidak begitu efisien di perodua....advisor yang pertama memang nampak tidak begitu berpengetahuan....banyak benda yang tak tau...tinggal kete sampai lima hari pun problem tidak selesai....advisor yang kedua bagus...begitu juga dengan foreman nya...advisor yang kedua saya katakan bagus kerana tau apa yang dikatakan..dan dia sendiri yang melihat apa yang tak kena dengan kete itu...bukan serah bulat bulat kepada foreman...sebagaimana yang dibuat oleh advisor pertama...

hari ini hari gaji....hari ini saja rm1000+ untuk kete.......:(

demikian la citer panjang lebar saya untuk hari ini........

0 comments: