Kerja bertangguh takkan menjadi.....

Monday, January 04, 2021 Ana 0 Comments

Kerja bertangguh takkan menjadi.....


Sejak kebelakangan ini saya ada terperasan akan satu tabiat buruk yang rasanya dah lama bertapak dalam diri saya 😅. Apabila tersedar tu entah macam mana terus fikiran tee flashback ke zaman sekolah rendah satu ketika dulu.

Kalau tak silap saya waktu itu hujung tahun dekat-dekat nak cuti sekolah. Memang waktu itu dah tak belajar sangat pun dan pelajar masing-masing buat aktiviti sendiri. Saya ketika itu dalam darjah 4 nak masuk darjah 5 atau darjah 5 nak masuk darjah 6, lebih kurang begitulah. Ketika hari terakhir persekolahan, cikgu kelas saya ada hadiahkan penanda buku @ bookmark kepada setiap pelajar. Bookmark itu dibuatnya sendiri dengan setiap bookmark ada pesanan / nasihat khas untuk setiap pelajar. Setiap bookmark dimulakan dengan kata-kata 'Dear (nama pelajar)' diikuti dengan pesanan dan diakhiri dengan "Love (nama cikgu)'.

Sungguh saya memang tak ingat langsung nama cikgu yang beri (sori Cikgu 🙇....) tapi ada sebaris kata-kata pesanan pada bookmark itu yang memang saya ingat sampai sekarang.

'Dear....

'Do not procrastinate.....'

Ada lagi ayat lain yang saya dah lupa tapi ayat di atas memang tak mungkin saya akan lupakan.
Masa tu budak sekolah rendah lagi dan vocabulary pun tak berapa luas 😅 maka saya pun cari la maksud perkataan 'procrastinate' tu dalam kamus 😅

Procrastinate = bertangguh, melengahkan kerja.

Eh, kenapa Cikgu tulis macam tu? Saya ni suka bertangguh kerja ke? Masa tu puas saya fikir dan setahu saya tak pernah lagi saya tak buat dan hantar homework. Tak pernah lagi tugasan/projek yang Cikgu beri tak dapat saya siapkan. Kenapa Cikgu pesan macam tu kat saya? Kenapa?

Masa tu sebagai budak sekolah rendah yang belum matang 😅, memang rasa kecil hati juga dan rasa malu nak tunjuk bookmark saya kat kawan-kawan lain....

Berpuluh-puluh tahun berlalu dan akhirnya pada tahun baru ini baru saya sedar pesanan Cikgu itu ada betulnya. Tak sangka Cikgu boleh baca perwatakan saya sebagai pelajarnya. Atau adakah Cikgu datang daripada masa depan 🤔?

Sikap suka bertangguh
Credit : Google



Contoh saya suka bertangguh kerja?

Broadband Digi untuk tablet yang saya dah bertahun-tahun tak guna tapi masih bayar bil setiap bulan sebab bertangguh nak tamatkan servis.

Emel kepada telerakyat Bank Rakyat minta borang untuk kemaskini maklumat akaun Bank Rakyat emak saya pada hari Khamis, tapi bila dah daapat borang, sampai ke hari Selasa masih belum respons kepada Bank Rakyat 😅

Cuci kereta dan kumpulkan dalam plastik segala resit kertas yang jumpa dalam kereta dengan niat nak check satu persatu guna lagi atau tak resit-resit tu, lepas 2 minggu cuci kereta sampai ke hari ni resit masih 'terperam'' dalam plastik.

Belum lagi cerita bertangguh nak update blog ...
Dan senarai kerja-kerja tertangguh makin bertambah daripada hari ke sehari.... 😓

Jadi untuk tahun 2021 ini antara azam tahun baru ialah saya akan cuba sedaya untuk selesaikan segala kerja yang tertangguh, InsyaAllah. 

Apa kerja yang boleh buat sekarang, saya buat sekarang. Contohnya, dah angkat kain di jemuran, terus lipat kalau pada masa tu tak ada benda lain nak buat.

Kalau tengah tengok tv, saya tak akan tercongok tengok tv semata-mata. Sambil tengok tv, sambil update blog atau cari idea untuk blog atau mesti buat sesuatu. Tak ada lah buang masa kan dan kerja update blog pun tak bertangguh.

Bila rasa malas atau nak bertangguh tu mula datang balik, saya akan cuba fikir apa akan jadi kalau saya bertangguh (sebelum ni pun fikir juga tapi entahlah tak cukup kuat nak bertindak 😅). Contohnya kalau saya tak bawa keluar sampah sekarang, bila dah malam baru kelam kabut nak buang sampah. Nanti dah lewat mula la buat alasan dah lewat malam takut nak keluar rumah. Akibatnya sampah tak terbuang atau dah terlambat nak buang sebab dah terlepas lori angkut sampah.

Atau lebih parah lagi macam dalam kes saya bertangguh nak terminate broadband yang saya dah tak gunakan, memang sejenis bertangguh yang sangat merugikan sebab libatkan wang ringgit. Rugi, rugi.

Kerja bertangguh takkan menjadi, kerja beransur takkan bertahan. 

Procrastination is the silent dream killer.

Procrastinate is like a credit card. It is a lot of fun until you get the bill.

Jadi, kesimpulannya, cuba elakkan sikap suka bertangguh macam saya. Do not procrastinate. 

💪💪💪



 

0 comments: