Medical report yang ditunggu-tunggu...

Tuesday, January 28, 2020 Ana 0 Comments



Medical report yang ditunggu-tunggu...



Assalamualaikum & salam sejahtera....

Akhirnya medical report yang ditunggu-tunggu telah siap....

Pagi tadi saya ke Wisma Rekod Hospital Kuala Lumpur untuk mengambil laporan perubatan abang saya. Empat laporan perubatan yang setiap satunya dikenakan bayaran RM40.

4 laporan perubatan maka jumlah yang saya bayar ialah RM160.

2 laporan perubatan untuk permohonan pengeluaran KWSP (mengikut format borang KWSP). 1 laporan perubatan untuk PERKESO dan satu laporan perubatan format biasa.

Medical report


Laporan perubatan yang ambil dari HKL itu sedikit mengecewakan.

Mujur saya semak laporan tersebut sebelum meninggalkan kaunter serahan laporan.

'Eh, bahagian ni kenapa doktor tak tanda dan tulis apa-apa Cik?'

'Oh doktor tertinggal lah tu. Kejap ya saya cuba call doktor ada tak kat Klinik Neurosurgeri. Kalau doktor ada, Cik pergi teruslah ke klinik dan minta doktor isi bahagian yang tertinggal tu'

Sebenarnya bukan hanya satu bahagian yang tertinggal. Ada bahagian yang keterangan bertulis doktor tersebut tergantung ayatnya. Ayat tak habis.

10 minit kemudian saya diberitahu doktor tersebut ada di klinik. Maka berjalan lah saya dari Wisma Rekod ke Klinik Neurosurgeri di tingkat 5 bangunan SCACC.

'Ya, mana bahagian yang saya tak isi tu?'

'Yang ni doktor'

'Ok dah'

'Lepas tu ayat ni sampai sini je ke doktor. Ada sambungan lagi ke patutnya?'

'Betul lah ayat ni. Kenapa?'

'Ayat ni macam tak habis. Doktor tulis '......headache on' lepas tu habis. 'Headache on' apa doktor?'

Saya sangkakan doktor tersebut akan melengkapkan ayat tapi dengan mudah saja di cancel nya perkataan 'on' itu.

'Dah, ada lagi?'

Saya semak semula laporan tersebut satu persatu. Ada satu lagi. Ruang itu hanya dibiarkan kosong.

'Yang ni apa doktor? 'Pesakit mengidap _______' . Tulis 'Pesakit mengidap stroke' ke doktor?'

'Mengidap penyakit macam yang saya tulis kat bahagian depan tu la'

'Yang ni pula doktor? Pesakit perlu gunakan peralatan untuk rawatan fisioterapi kan doktor? Tapi doktor tak tanda kat bahagian perlu guna peralatan ni'

'Yang ni bukan saya yang isi. Yang ni bahagian Rehab. Cik kena minta bahagian Rehab jawab yang ni'

Oh macam tu pula. Saya yang kena bagitahu bahagian mana yang perlu bagi maklumat dalam laporan perubatan rupa-rupanya. Tak ada pula saya dimaklumkan begitu masa isi borang memohon laporan perubatan. Pada pemahaman saya, bahagian rekod yang akan bantu dapatkan maklumat / mengedarkan permohonan saya itu kepada unit-unit yang terlibat. Contoh dalam kes abang saya ni ialah klinik Neurosurgeri, unit pemulihan carakerja dan unit rehabilitasi.


RM160 itu mungkin kecil jumlahnya pada sesetengah orang. Tapi bagi saya jumlah itu besar maknanya.

RM160 untuk laporan perubatan yang kurang lengkap seperti itu...

Kecewa...

😔😔😔


0 comments: