Ini kah yang dipanggil kemurungan?

Monday, January 27, 2020 Ana 0 Comments


Ini kah yang dipanggil kemurungan?



Assalamualaikum & salam sejahtera....



Kemurungan
Credit : Google

Depression.

Kemurungan.

Saya pernah mengalami kemurungan. Itu pun jika betul apa yang saya alami itu boleh dikatakan sebagai kemurungan.

Ketika abang saya dimasukkan ke wad akibat serangan stroke November yang lepas, itu adalah perkara yang memang tak pernah terbayang sama sekali akan saya lalui.

Setiap detik selepas serangan stroke itu macam berlalu dengan perlahan sekali. Setiap masa macam-macam yang akan berlegar-legar dalam fikiran. Apa akan jadi dengan abang saya? Serius ke stroke nya? Boleh sembuh atau tidak? Apa pula akan berlaku selepas ini? Macam mana saya nak menjaga dan menguruskan abang saya dan emak saya yang juga masih dalam proses fisio dan belum boleh berjalan?

Rasa berat sangat-sangat beban di dada. Sampaikan saya tak lalu makan. Tak berselera. Nak buat apa pun tak semangat. Menonton tv jauh sama sekali. Anak-anak saudara pun kurang saya layani. Saya yang sememangnya seorang pendiam menjadi lebih pendiam. Saya paksakan diri tidur sebab pada fikiran saya apabila saya tidur masalah akan hilang.

Masalah tak akan hilang. Apabila terjaga, masalah itulah yang pertama muncul dalam fikiran.

Setiap saya saya berulang-alik ke wad Neurologi di Hospital Kuala Lumpur. Balik daripada menghantar anak-anak saudara ke sekolah, saya akan menguruskan emak pula. Selesai urusan emak, saya bersiap untuk ke wad melawat abang. Saya hanya akan pulang selepas tamat waktu lawatan jam 7.30 malam.

Urusan berkaitan abang tak selesai di situ saja. Apabila malam tiba, saya akan mengadap pula masalah yang lain. Abang saya setiap malam akan call dan mengadu tak tahan duduk di wad dan nak saya menjemput nya pulang ke rumah.

'Tolong Balong, tolong. Balong tak tahan duduk kat sini. Balong nak balik, tolonglah datang ambil Balong...'

Allah.

Bayangkan setiap malam mendapat panggilan sebegitu dan tak ada apa yang dapat saya lakukan.

Setiap malam saya mengadap perkara yang sama.

Setiap malam.

Hanya Allah tempat mengadu. Hanya Allah.

Berulang alik ke wad setiap hari, dapat panggilan yang menyusahkan hati setiap malam, tak lalu makan dan dalam masa yang sama menguruskan emak dan anak-anak saudara.

Berat badan saya turun 3 ke 4 kg dalam masa seminggu. Kepala kerap pening dan selalu rasa seperti melayang-layang.

Saya mula risau. Risau jika perkara ini berterusan apa akan jadi dengan saya. Depression kah saya? Ini ke yang dipanggil kemurungan? Yang paling penting apa akan jadi dengan emak saya jika apa-apa berlaku pada saya?

Saya kena kuat. Maka saya mula paksakan diri makan juga sedikit walaupun tak lalu. Saya sibukkan diri dengan anak-anak saudara. Saya teruskan juga rutin yang sama walaupun di hati masih terasa beban yang menghimpit. Setiap hari tanpa jemu saya teruskan berdoa memohon yang terbaik daripada Allah Yang Maha Mengetahui.

Sehinggalah sebulan setengah selepas abang saya keluar wad barulah saya kembali 'normal' seperti biasa.

Alhamdulillah.

Semalam abang saya yang telah sedikit pulih dan sudah mula boleh berjalan bertanyakan satu soalan.

'Balong nak tidur kat bilik atas boleh tak?'

Soalan yang menyebabkan semua memori kenangan pahit ketika mengalami kemurungan kembali terbayang-bayang dalam fikiran.

Terbayang-bayangkan memori itu saja sudah cukup untuk buat saya rasa sesak dada dan fikiran. Air mata bergenang. Saya tak sanggup nak lalui semua itu lagi. Saya tak sanggup!

Macam mana jika abang saya yang berseorangan di bilik atas itu terjatuh ketika di bili air? Terjatuh dan terhentak kepala? Stroke sekali lagi? Masuk wad sekali lagi? Saya berulang alik ke wad setiap hari lagi? Setiap malam dapat panggilan minta tolong daripada abang saya lagi?

Allahu.

Menulis kemungkinan-kemungkinan ini saja pun dah buat rasa susah hati itu kembali.

😢




0 comments: