Cuaca panas buat orang senang marah?

Sunday, January 12, 2020 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera...


Cuaca panas yang mencengkam jiwa.

Segala kipas yang ada di rumah dipasang pada full speed. Nak pasang aircond tak sanggup pula apabila membayangkan bil elektrik yang akan tiba hujung bulan nanti. Segala macam tips untuk sejukkan rumah dan bilik digoogle di Internet. Semua tips dan petua dicuba tapi peluh masih mengalir tika berpusing-pusing di katil tidur waktu malam yang berhaba.

Credit : Google


Waktu cuaca panas begini air kelapa sememangnya laku keras. Semestinya harga air kelapa pun akan naik setinggi permintaannya. Daripada harga RM3.50 untuk sebiji air kelapa muda, kini dah naik kepada RM5.00. Kalau teringin juga maka pejam mata saja lah bayar RM5.00. Kalau tidak, cari saja alternatif lain untuk melepaskan dahaga. Minum air putih saja pun dah hilang dahaga sebenarnya kan. Tapi untuk 'melayan tekak', maka saya pun beralih daripada air kelapa kepada air soya.

Air soya di gerai Jai Soya tepi jalan di Setiawangsa itu memang sedap. Memang lepas dahaga +layan tekak sekaligus. Tapi ada satu 'kejadian' yang saya tak boleh nak lupakan ketika saya singgah beli air soya pada satu hari yang panas terik lit-lit.

"Air soya satu. Bungkus!"

Saya yang pesan air soya dari dalam kereta saja terkejut dengan suara yang keras itu. Tengok luar tingkap rupa-rupanya suara itu milik seorang pakcik yang berbaju melayu merah jambu.

"Gula putih ke gula merah bang?" Tanya si penjual yang muda belia pada pakcik tersebut.

"Gula putih!"

Dah kenapa pakcik ni macam nak marah-marah je ni. Saya tertanya-tanya dalam hati.

"Ikat tepi atau ikat mati bang?" Tanya si penjual lagi.

"Ikat mampus!"

😮😮😮😮😮

Ada banyak kemungkinan.

Sama ada:

1. Pakcik itu haus sangat-sangat sampai moody macam tu.

2. Pakcik itu mungkin terkesan dengan cuaca panas terik ketika itu sampai naik darah dan marah-marah.

3. Atau pakcik itu memang begitu karakternya.


Cuaca panas nampaknya memang beri kesan kepada sesetengah individu 🤔🤔🤔

Bertabahlah dengan cuaca panas kali ini. Bayangkan saja kepanasan dan keresahan yang dihadapi oleh penduduk mahupun haiwan di New South Wales, Australia yang diuji kebakaran besar.

Atau bayangkan saja cuaca panas ini hanyalah sekelumit daripada kepanasan di padang Mahsyar nanti...

🙁🙁🙁

0 comments: