Mari lah mari....pergi mengundi...

Sunday, May 06, 2018 Ana 0 Comments

Mari lah mari....pergi mengundi...



Assalamualaikum & salam sejahtera....

Tak lama lagi nak 'raya' . Lain betul rasanya semangat nak 'raya' kali ini.

Bermula dengan kejutan yang mengejutkan di hari penamaan calon seperti calon tertinggal MyKad, tertinggal surat watikah perlantikan mahupun pas masuk ke pusat penamaan, tempoh berkempen selama 11 hari kini diteruskan dengan macam-macam cara kempen untuk meraih undi hinggalah ke saat-saat akhir.

Elakkan daripada kempen pilihanraya yang bersifat perkauman dan tidak beradab.

Tapi ada juga calon yang main redah dan tak peduli itu semua. Bukan mereka ini tak tahu dalam zaman media sosial menjadi raja ini, perbuatan mereka itu akan viral dan disebar luas untuk pengetahuan semua. Malah bukan saja media sosial, di stesen televisyen pun saya lihat hampir setiap hari menyiarkan video ucapan-ucapan yang kurang etika ini. Perlu kah buat begitu? Nampak macam dah kekurangan bahan berita nak disiarkan pula. Orang ramai yang tak menyokong akan terus-terusan mengutuk. Penyokong tegar pula akan terus-terusan mengiyakan saja apa yang dikata.


pilihanraya umum ke 14

Teringat pula saya kenangan menghadiri ceramah DS Anwar Ibrahim ketika kempen pilihanraya tahun 2013 di sebuah padang bola. Bukan nak dengar ceramah sangat pun ketika itu tapi saja sibuk nak turut serta merasai kehangatan kempen pilihanraya. Memang hangat lah sebab saya terperangkap dalam lautan manusia yang hadir. Tak berpeluang saya nak balik awal sebab segan nak melangkah di celah-celah orang ramai yang duduk bersila memenuhi padang tengah bersemangat dengar ceramah. Malam ini pun ada ceramah kempen pilihanraya pakatan harapan di padang bola yang sama. Macam teruja pula nak pergi dengar sebab ramai pemimpin utama dalam pakatan harapan yang dikatakan akan hadir termasuklah Tun Mahathir.

"Mak ngah, mak ngah undi siapa nanti? Diva AA ke?"

Amboi, anak saudara saya yang berusia 9 tahun itu pun tahu Azwan Ali a.k.a Diva AA bertanding sebagai calon (ejaannya CALON ya, bukannya CALUN!) di DUN Bukit Antarabangsa. Mungkin perasan akan poster berlogokan gajah itu sepanjang perjalanannya ke sekolah. Mampukah Azwan mendapat sokongan rakyat di DUN tersebut atau beliau bakal hilang wang deposit? Tunggu dan lihat saja nanti. Yang pasti, abang beliau, YB Azmin Ali adalah salah seorang calon kerusi Parlimen P98 Gombak yang tersenarai dalam kertas undi saya nanti. Walaupun pernah dibelanja makan (hehehhe ketika itu saya makan di warung dan YB bayarkan untuk semua orang yang makan di situ) oleh YB ketika pilihanraya tahun 2013 yang lalu, undi saya kali ini pastinya akan menilai dengan lebih teliti setiap calon yang bertanding dan sumbangan serta khidmat yang mampu mereka berikan.

pilihanraya umum ke 14


Rugi lah bagi mereka yang tidak mendaftar sebagai pengundi. Kenalan saya sebagai orang kuat dan ahli wanita sebuah parti politik, berkempen tak kira siang malam bagi calon kawasannya. Tapi malang, beliau sendiri tidak berdaftar sebagai pengundi. Sepupu saya bersemangat menanyakan saya dah jadi ahli dan sertai parti ABC atau tak, bersemangat melobi untuk calon parti ABC, tapi itu lah beliau juga tidak berdaftar sebagai pengundi.

Rugi. Tersangat rugi. Setiap undi amat berharga. Satu undi itu pun mampu mengubah segala-galanya. Kuasa memilih di tangan kita semua. Buatlah pilihan yang bijak 😎

"Marilah mari, pergi mengundi, Jangan lupa kewajipan pada negara"

Tunaikan tanggungjawab anda dan pergilah mengundi...

Selamat mengundi!





0 comments: