Kenapa telinga kerap tersumbat?

Monday, July 13, 2020 Ana 0 Comments


Kenapa telinga kerap tersumbat?



Assalamualaikum & salam sejahtera...


Telinga sebenarnya tak boleh dikorek?

Betul ke? Habis tu macam mana nak bersihkan kotoran atau wax dalam telinga tu?

Wax tu akan keluar sendiri. Kita cuma perlu bersihkan kawasan luar atau kawasan cuping telinga itu saja. Itu info yang saya dapat daripada Audiologis, Puan Shasa Aziz semasa tonton Borak Kopitiam hari Jumaat yang lepas. Sebagai orang Islam, Tuhan dah atur cantik untuk kita bersihkan cuping telinga 5 kali setiap hari ketika berwuduk ☺

Telinga tersumbat
Credit : my.theasianparent.com



Tapi kan, macam mana kalau wax tu mengeras dalam telinga? Macam mana wax tu nak keluar sendiri? Bila dah jadi macam ni memang sengsara hidup. Orang bercakap dengan kita, kita tak berapa nak dengar. Kita bercakap dengan orang pun kita rasa macam pelik sebab tak dengar sangat suara sendiri. Memang rasa sangat sangat tak selesa.

Nak pergi jumpa doktor, segan dan malu (saya lah tu 😅). Jadi, cuba nak explore sendiri. Google sana sini. Beli ubat pelembut wax di farmasi. Titis dalam telinga dan tunggu wax lembut. Harapan menggunung wax akan keluar sendiri. Tunggu punya tunggu wax yang dinanti-nanti tak nampak batang hidung. Hati bertambah risau.

Akhirnya dah tak ada pilihan lain. Terpaksa juga jumpa doktor. Terpaksa buang rasa malu dan segan.

Jumpa doktor pun nak cari doktor perempuan.

Malu. Segan.

Doktor guna satu alat ini untuk tengok dalam telinga. Doktor kata ya memang wax dah keras dalam telinga. Kita cuba keluarkan dengan 'tembak' air ke dalam telinga.

Doktor minta nurse siapkan air suam. Isi air suam dalam alat 'penembak' dan proses 'menembak' keluar wax dari telinga pun bermula. Terasa penuh air dalam telinga. Tapi tak risau sebab air itu keluar semula bersama dengan wax yang telah mengeras itu. Doktor tunjukkan ketulan-ketulan wax yang keluar dari telinga dan terkumpul dalam bekas yang ditadah oleh nurse di bawah telinga.

Lega. Tiba-tiba semua benda dapat dengar dengan jelas. Ibarat kata jika jarum halus jatuh atas lantai pun boleh dengar dengan jelas.

😊😊😊😊😊

Saya tak henti-henti minta maaf dengan doktor dan nurse sebab menyusahkan je nak kena 'tembak' wax telinga saya yang keras tu. Doktor kata tak apa. Bukan saya seorang yang ada masalah wax telinga keras.

Mula-mula kita kena tahu kenapa wax tu boleh mengeras. Doktor kata antara sebabnya ialah badan kita yang panas. Kurang minum air. Maka wax telinga pun mengeras. Letak pelembut wax pun tak jalan.

Saya setuju sangat dengan kata doktor tu sebab saya memang sangaaaaaaat kurang minum air. Percaya atau tidak, dalam sehari kebiasaannya saya hanya minum 3 gelas air. Segelas waktu sarapan. Segelas waktu makan tengahari dan segelas lagi waktu malam.

Setakat ini sudah 2 kali saya buat proses keluarkan wax dari telinga. Selang dua tahun. Itu pun bila memang telinga rasa dah tak selesa sangat. Doktor pernah pesan kalau nak elakkan berlaku lagi rajin-rajinlah minum air supaya badan tak panas. Atau pun rajin kan letak pelembut wax dalam telinga sekali seminggu dan jangan tunggu sampai dah kurang dengar baru nak cari pelembut wax. Masa tu dah terlambat dan memang dah susah wax nak keluar sendiri.

Kalau anda pun ada masalah yang sama dengan saya, cuba check sama ada anda pun kurang minum air. Mencegah lebih baik daripada merawat. Minum air banyak lebih baik daripada wax telinga mengeras 😅


 

0 comments: