Mencari tembikai manis di bazar Ramadhan....

Tuesday, May 14, 2019 Ana 0 Comments



Mencari tembikai manis di bazar Ramadhan....



Assalamualaikum & salam sejahtera....

Alhamdulillah, hari ini dah masuk hari ke-9 umat Islam berpuasa. Bulan puasa, tulis blog pun macam puasa juga nampaknya 😅

Cuaca di bulan Ramadhan kali ini kadangkala tak menentu. Kadang-kadang panas dan kadang-kadang hujan. Tapi kebanyakan masa lebih kepada cuaca panas. Memang kering tekak rasanya. Selain air, antara yang jadi kegemaran saya di bulan puasa ini ialah buah tembikai. Pada Ramadhan yang ke-5 saya sempat ke bazar Ramadhan membeli juadah dan misi mencari buah tembikai yang manis dan sedap.

Tembikai manis
Sumber : Google


Singgah di bazar Ramadhan di Setiawangsa, gerai yang setiap tahun menjual air dan buah buahan sudah tak ada lagi di tempat yang biasa. Selalunya saya beli buah tembikai di gerai itu saja dan belum pernah lagi tembikai yang dibeli tak manis. Frust juga beli dari jauh tengok gerai yang dituju tak ada di tempatnya.

Menapak ke depan sikit ada sebuah gerai yang jual air dan buah tembikai. Tapi...

Tapi tembikainya nampak kurang merah. Saya memang tak tahu cara tentukan tembikai manis atau tak. Bagi saya kalau tembikai itu merah menyala itu maknanya manis lah tembikai itu. Tapi tembikai di gerai tersebut tak berapa nak merah....

"Manis tak tembikai ni dik?"

"Ermm...nak cakap manis tak manis tu susah sikit lah kak. Tapi yang ni nampak macam ok sikit"

Adik itu menghulurkan tembikai yang telah dipotong suku dan siap dibalut itu kepada saya. Kalau ikutkan 'piawaian' saya buah tembikai itu nampak macam tak manis. Tapi nak cari gerai lain macam malas pula rasanya.

"Ok lah, boleh lah yang ni"

RM4.80 bertukar tangan.

Selesai membeli agar-agar, pajeri nenas dan kuih lapis, saya pun bergerak untuk balik.

Walaupun dah dapat tembikai yang diidamkan tapi sebenarnya dalam hati tak berapa puas hati. Hati berat mengatakan buah tembikai yang tak berapa merah itu tak manis.

Akhirnya saya singgah pula di bazar Ramadhan berdekatan Mahkamah Syariah Taman Keramat. Niat di hati nak cari sambal tumis sotong sambil-sambil itu nak cari juga tembikai yang merah 😅

"Manis ke tembikai ni bang?"

"Manis tembikai ni dik, manis. Ni tembikai ... (disebutnya jenis tembikai itu tapi saya tak dengar berapa jelas jenis apa). Manis ni. Yang besar ni RM7, yang kecik ni RM6.

Menurutkan kata hati (ke nafsu? 😅) yang nak juga tembikai manis, akhirnya tembikai manis kini di tangan saya heheheh..

Ketika waktu berbuka, tembikai yang merah menyala itu lah yang saya potong dan hidangkan.

Betul ke tembikai yang merah itu manis?

Tidak.

Tak manis pun. Salah sangkaan saya rupa-rupanya.

Tembikai yang kurang merah itu?

Tembikai yang kurang merah itu lebih manis daripada tembikai yang merah menyala itu.

Jadi, kesimpulannya jangan menilai tembikai daripada merah warnanya.

Don't judge a watermelon by its color.

😅

Dan satu lagi.

Penjual tembikai yang merah menyala itu lupa untuk sebut satu perkataan.

"InsyaAllah"

"InsyaAllah tembikai ni manis,dik..."

Selamat berpuasa ☺






0 comments: